FUNGERER BRA: Den nye 1,0-litersmotoren fungerer utmerket i Focus. Vi savnet aldri krefter, og den er mye mer komfortabel å kjøre med enn en dieselmotor. FOTO: Ford
FUNGERER BRA: Den nye 1,0-litersmotoren fungerer utmerket i Focus. Vi savnet aldri krefter, og den er mye mer komfortabel å kjøre med enn en dieselmotor. FOTO: FordVis mer

Skal utkonkurrere dieselmotoren - får plass på et A4-ark

Vi har fått en prøvesmak på framtidas teknologi.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Skeptisk? Det var vi også, men Fords nye 1,0-liters EcoBoost-motor er så bra at den kan slå en spiker i dieselkista.

«Downsizing» har vært et hett ord i bilbransjen i flere år. Det handler om små bensinmotorer med turbo som gir lavt forbruk og gode ytelser.

MER KRAFT: Her er turboen som gjør det mulig å hente ut mye krefter fra en liten motor. FOTO: Ford
MER KRAFT: Her er turboen som gjør det mulig å hente ut mye krefter fra en liten motor. FOTO: Ford Vis mer

Den første populære utgaven var Volkswagens 1,4-liter. Etter dette har flere produsenter fulgt etter med små turbomotorer. Opel har en 1,4-liter, Volkswagen har en 1,2-liter i tillegg til motoren som er nevnt, Peugeot og Citroën har en 1,6-liter som yter over 200 hester og Fiat har sin tosylindrede TwinAir-motor på 0,9 liter.

Ford lanserte sine nyeste EcoBoost-motorer samtidig som den oppdaterte Ford Mondeo kom på markedet. Da kom det en 1,6-liter og en toliter. Nå er imidlertid den minste motoren klar for lansering, og vi har kjørt den i Focus.

De tekniske spesifikasjonene forteller oss at det er snakk om en motor med et sylindervolum på 999 kubikkcentimeter. Dette er fordelt på tre sylindre, og nøkkeltallene er 125 hester og 170 Nm. I utgangspunktet er ikke dette spesielt spenstige tall, men når de kommer fra en motor som får plass på et A4-ark blir det plutselig mer spennende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veldig stille Det første vi merker når vi kjører ut fra flyplassen i Barcelona er støynivået. Focus er en godt støydempet bil i utgangspunktet, og med en liten bensinmotor under panseret er den nesten skremmende stille. Helt til man tråkker den høyre pedalen godt inn, selvfølgelig. Da kommer den karakteristiske lyden fra en tresylindret motor klart frem. Noen vil nok synes den er pinglete, men vi mener den er både tøff og annerledes.

På motorveien ut av byen prøver vi akselerasjonen i forskjellige gir, og det er en liten overraskelse når den lille motoren fortsatt har trekkraft ved 100 km/t i sjettegir.

I mer normale landeveishastigheter er bilen rett og slett kvikk. Etter som milene forsvinner, blir vi mer og mer imponert over det lille kraftverket. Her er det nok krefter, lavt støynivå og en voldsom fleksibilitet.

På de svingete spanske fjellveiene duger andregir helt fint fra 20 til 80 kilometer i timen - uten at det blir slitsomt.

FÅR PLASS PÅ ET A4-ARK:  Motorblokka er så liten at den får plass på et A4-ark. Likevel yter den 125 hester. FOTO: Ford
FÅR PLASS PÅ ET A4-ARK: Motorblokka er så liten at den får plass på et A4-ark. Likevel yter den 125 hester. FOTO: Ford Vis mer

Ford Focus er i utgangspunktet en velkjørende bil, og med mindre vekt over forakselen blir den ikke mindre trivelig å ratte. Den svarer lynraskt på alle kommandoer og styrer bestemt inn i svingene. Dette er utvilsomt en bil for de som liker å kjøre inspirert.

Oppgitt til 0,5 l/mil Etter noen timer bak rattet på en 1,0-liters Ford Focus er det generelt sett veldig lite negativt å si. Drivstofforbruket er naturlig nok litt høyere enn på en tilsvarende dieselmotor. Focus med denne motoren og 125 hester er oppgitt til 0,5 l/mil og 114 gram CO2 per kilometer.

Etter vår tur, med ikke spesielt økonomisk kjøring, lå forbruket på rundt 0,7 l/mil. Med en normal gassfot og litt tankevirksomhet bør det være mulig å komme ned mot det oppgitte tallet. Det skal vi se nærmere på så fort bilen befinner seg i Norge.

Det finnes også en 100-hesters versjon av denne motoren. Denne leveres med en femtrinns girkasse, men prisforskjellen på de to er ikke mer enn 7100 kroner. Vi har ikke kjørt den minste motoren, men vi tør påstå at den sekstrinns girkassen i 125-hesteren alene er verdt de ekstra pengene.

KJØRER BRA: Med den lille motoren blir det mindre vekt over forakselen, og det gir enda bedre kjøreegenskaper. FOTO: Ford
KJØRER BRA: Med den lille motoren blir det mindre vekt over forakselen, og det gir enda bedre kjøreegenskaper. FOTO: Ford Vis mer

Startprisen for en 1,0-liter med 125 hester er 233 800 kroner. Det er 3000 kroner mindre enn samme bil koster med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hester. Denne nye bensinmotoren er mye bedre på alt annet enn drivstofforbruk, og selv ikke der er den langt etter.

For de som er ekstra interessert i den tekniske biten, anbefaler vi videoen under. Den forklarer hva som har blitt gjort på en lettfattelig, men likevel grundig, måte.

Les også:
Er førerkortet i Norge verdens dyreste?
Dette er bilen som bestselgeren frykter
Her slår Toyota knockout på konkurrentene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.