Skal utkonkurrere dieselmotoren - får plass på et A4-ark

Vi har fått en prøvesmak på framtidas teknologi.

FUNGERER BRA: Den nye 1,0-litersmotoren fungerer utmerket i Focus. Vi savnet aldri krefter, og den er mye mer komfortabel å kjøre med enn en dieselmotor. FOTO: Ford
FUNGERER BRA: Den nye 1,0-litersmotoren fungerer utmerket i Focus. Vi savnet aldri krefter, og den er mye mer komfortabel å kjøre med enn en dieselmotor. FOTO: Ford Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Skeptisk? Det var vi også, men Fords nye 1,0-liters EcoBoost-motor er så bra at den kan slå en spiker i dieselkista.

«Downsizing» har vært et hett ord i bilbransjen i flere år. Det handler om små bensinmotorer med turbo som gir lavt forbruk og gode ytelser.

Den første populære utgaven var Volkswagens 1,4-liter. Etter dette har flere produsenter fulgt etter med små turbomotorer. Opel har en 1,4-liter, Volkswagen har en 1,2-liter i tillegg til motoren som er nevnt, Peugeot og Citroën har en 1,6-liter som yter over 200 hester og Fiat har sin tosylindrede TwinAir-motor på 0,9 liter.

Ford lanserte sine nyeste EcoBoost-motorer samtidig som den oppdaterte Ford Mondeo kom på markedet. Da kom det en 1,6-liter og en toliter. Nå er imidlertid den minste motoren klar for lansering, og vi har kjørt den i Focus.

De tekniske spesifikasjonene forteller oss at det er snakk om en motor med et sylindervolum på 999 kubikkcentimeter. Dette er fordelt på tre sylindre, og nøkkeltallene er 125 hester og 170 Nm. I utgangspunktet er ikke dette spesielt spenstige tall, men når de kommer fra en motor som får plass på et A4-ark blir det plutselig mer spennende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer