SJEKK MØNSTERDYBDEN: Kravet er 1,6 mm på sommerdekk, men det anbefales minimum 3 mm. Foto: ALL OVER PRESS
SJEKK MØNSTERDYBDEN: Kravet er 1,6 mm på sommerdekk, men det anbefales minimum 3 mm. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Skift til sommerhjul selv!

Les NAF-ekspertens råd før du skifter ut vinterhjulene.

Dinside - Vår erfaring er at altfor mange strammer hjulboltene altfor hardt til. Dermed risikerer de å ødelegge boltene, og det er farlig for trafikksikkerheten, sier dekkekspert og kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Les mer: Dette bør du vite om dekkene dine!

Han anbefaler også de fleste å skifte hjulene sine selv for å lære og få trening. Da slipper du stressfaktoren som kan oppstå med trafikken rundt deg, om du skal gjøre det for første gang langs landeveien.

- Da får du trent på det, slik at du er forberedt i tilfelle du får en punktering. Sideveggene på dekkene i dag er blitt mye stivere. Det i kombinasjon med mange dårlige veier gjør at vi ser en markant økning i antall punkteringer.

Før uhellet er ute kan det være lurt å undersøke om din bil faktisk har reservehjul. Mange nye biler har nemlig ikke det, sier dekkeksperten.

Les også: Mange slurver med reservehjulet!


NAF-ekspertens råd for hjulskift
• Les bilens instruksjonsbok før du skifter hjul. Der står det beskrevet hvordan du gjør det på nettopp din bil.

• Gjør jobben på en forsvarlig måte og tenk på konsekvenser av hva som kan skje. For eksempel må du aldri ligge under bilen når den står bare på jekken. Det skal være sikret med støttebukker.

• Husk å løsne boltene før du løfter opp bilen. Løsne da bare en halv omdreining. Sjekk gjengene på hjulbolten for rust og sand og skitt. Fjern eventuelt dette med en stålbørste.

• Smør hjulboltene med et par dråper tyntflytende olje før du monterer på nye hjul.

• Benytt momentnøkkel til selve hjulskiftet. Da unngår du å trekke til for hardt, noe mange gjør. Tiltrekningsmomentet du skal benytte står i instruksjonsboka.

• Sørg for å sentrere hjulbolten med fingrene før du strammer til ordentlig. Stram bare lett til før du senker bilen, og foretar tilstrekkelig stramming da.

• Husk også å etterstramme boltene etter et par mil med kjøring.

• Riktig dekktrykk er viktig. Det står i bilens instruksjonsbok.

• Setter du bort dekkskiftet - få dem til å skrive hvilket moment de har benyttet ved hjulskiftet.

• Sjekk gjerne vinterdekkene som skal lagres om de er i god stand før de settes bort til lagring.

• Gå gjerne en runde til tre ulike dekkforhandlere for pristilbud på nye vinterdekk allerede nå. Da kan du gjøre et godt kjøp.

Les også: 1 av 5 kjører på livsfarlige dekk!

Et sommerdekks viktigste egenskaper: • At de skal ha kort bremsestrekning • God evne til å motstå vannplaning • Et sidegrep som gjør at du ikke mister kontrollen over bilen i kritiske manøvrer.

DEKKEKSPERT: Jan Ivar Engegretsen er NAFs mangeårige ekspert på dekk. Foto: NAF
DEKKEKSPERT: Jan Ivar Engegretsen er NAFs mangeårige ekspert på dekk. Foto: NAF Vis mer

Kilde: NAF

Skal dekket som er mest slitt monteres på foran eller bak?

Ulike dekkeksperter mener de beste dekkene skal sitte bak. Da reduserer du faren overstyring i sving, altså en ukontrollert sladd, som kan få katastrofale følger.

Bedre grep på bakhjulene gir større kontroll og letter styreevnen i en sving ved å senke farten og dreie rattet i samme retning som svingen.

Slik rengjør du hjulene: Det første du bør gjøre etter at du har tatt av hjulene, er å vaske både dekk og felg, samt fjerne steiner som har satt seg fast i dekkets mønster. Unngå sterke vaskemidler - bruk helst spesialsåpe for dekk, ikke bruk hard sprut fra høytrykksspyler på dekkene og unngå å sverte dekkene. Dårlig eller manglende rengjøring kan redusere kjøreegenskapene til neste vintersesong ved at friksjonsevnen kan bli nedsatt og redusere holdbarheten til dekket.

Slik oppbevarer du dekkene: Den ideelle måten å lagre hjul er å henge dem på veggen eller i taket dersom du har anledning til det. Om det ikke er mulig, bør de settes inntil en vegg. Du bør ikke legge noe oppå dekkene. Det bør være mørkt og tørt der dekkene lagres. Temperaturer over 20-25 grader bør unngås. Å la dekkene stå ute i snø, regn og sol er ikke et godt alternativ.

Kan du dekkreglene? Piggdekk er ikke tillatt i bruk fra første mandag etter 2. påskedag. I år betyr det at du ikke kan kjøre med piggdekk til lengre enn 12. april. I Nordland, Troms og Finnmark kan du benytte piggdekk fram til 1. mai.

Mønsterdybden på dekkene skal på biler under 3,5 tonn skal være minimum 1,6 mm, men NAF og veimyndigheter anbefaler minimum 3 mm.

Husk: • Å montere dekkene med riktig rulleretning. Dekkene har gjerne en pil som indikerer hva som er riktig.

• Hvor gamle er sommerdekkene dine? Er de eldre enn 10 år bør de skiftes. For å finne ut alderen på dekket, skal du se etter en firesifret kode. For eksempel betyr 1709 at dekkene er produsert i uke 17 i 2009.

Bremselengde sommerhjul vs. vinterhjul • Kjører du på piggfrie vinterhjul i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, gir dette hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved bruk av sommerhjul.

• Kjører du bare i 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre, ifølge NAF.

Disse dekkene kommer best ut i årets store sommerdekk-test i Motor:
Testvinner: Continental ContiPremiumContact 5 med 9,5 poeng
Dekket oppnår karakter 9 eller 10 i alle disipliner unntatt rullemotstand. Ifølge Motor er dekke et svært sikkert dekkvalg og testførerne lovpriser dekkets stabile og sikre oppførsel i kritiske situasjoner. I tillegg er komforten på dårlig vei blant de beste.

FORBERED DEG: Hjulskifte må foregå på et plant underlag. Sørg for å være forberedt med riktig utstyr til jobben. Foto: ADAC
FORBERED DEG: Hjulskifte må foregå på et plant underlag. Sørg for å være forberedt med riktig utstyr til jobben. Foto: ADAC Vis mer

Andreplass: Nokian Hakka Blue med 9,3 poeng
Tredjeplass: Pirelli Cinturato P7 Blue med 9,3 poeng

Testdekkene er av dimensjon 205/55 R16. Testbil er VW Golf.

VANNPLANING: Vannplaning er en av de største farene sommerhjulene kan komme ut for.  Foto: DEKKMANN
VANNPLANING: Vannplaning er en av de største farene sommerhjulene kan komme ut for. Foto: DEKKMANN Vis mer
TESTVINNER: Continental er blant dekkene som ofte kommer godt ut i tester. I år vant de den store dekktesten som bladet Motor er med å lage. Foto: CONTINENTAL
TESTVINNER: Continental er blant dekkene som ofte kommer godt ut i tester. I år vant de den store dekktesten som bladet Motor er med å lage. Foto: CONTINENTAL Vis mer
DEKKTEST: NAF har nettopp offentliggjort årets test av sommerdekk. Billigdekkene nådde ikke opp blant de beste.  Foto: ADAC
DEKKTEST: NAF har nettopp offentliggjort årets test av sommerdekk. Billigdekkene nådde ikke opp blant de beste. Foto: ADAC Vis mer