GRUVETUR: Ragnar Fosstveit tar turister med inn i den 600 meter lange sinkgruva i Sauda. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
GRUVETUR: Ragnar Fosstveit tar turister med inn i den 600 meter lange sinkgruva i Sauda. Foto: ØISTEIN NORUM MONSENVis mer

Skilt ut fordi kommunen ikke ville ha noe med de fulle arbeiderne å gjøre

Nå rustes det opp for 63 millioner for å få deg på besøk.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

STORELVA: Gruveinngangen ligger rett ved Storelva som stryker forbi med voldsom kraft. Foto: STATENS VEGVESEN
STORELVA: Gruveinngangen ligger rett ved Storelva som stryker forbi med voldsom kraft. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer

SAUDA (Dagbladet): Trekken står kald og fuktig imot deg når du går inn i den mørke gruva. Hjelm er påkrevd, og lyset fra lykta avslører kjølige fjellvegger, en rusten skinnegang, og vann som sakte, men sikkert finner veien mot dagslyset.

- Gruva er 600 meter lang, og vi bruker 45 minutter på en guidet tur, sier daglig leder i Sauda ferie og fritid, Ragnar Fosstveit.

Sinkhistorie Den gamle sinkgruva i Allmannajuvet i Sauda var i drift fra 1882 til 1899. I de 17 åra gruvedrifta varte, ble det tatt ut 1200 tonn malm fra gruva som ble skipet ned til det Europeiske kontinentet.

GRUVEVEI: Du må gå i cirka én kilometer på den gamle gruveveien som klamrer seg langs fjellsiden over Storelva, før du er framme ved gruva. Foto: STATENS VEGVESEN
GRUVEVEI: Du må gå i cirka én kilometer på den gamle gruveveien som klamrer seg langs fjellsiden over Storelva, før du er framme ved gruva. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer

- På det meste jobbet det drøye 160 mann her, sier Fosstveit.

FERDIG I 2014: Den verdenskjente sveitsiske arkitekten Peter Zumthor har tegnet bygningene til det nye gruvemuseet i Allmannajuvet som skal stå ferdig om to år. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN/SAUDA FERIE OG FRITID
FERDIG I 2014: Den verdenskjente sveitsiske arkitekten Peter Zumthor har tegnet bygningene til det nye gruvemuseet i Allmannajuvet som skal stå ferdig om to år. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN/SAUDA FERIE OG FRITID Vis mer

Blir du med på en av de daglige omvisningene i sommersesongen får du et lite inntrykk av hvilke forhold arbeiderne jobbet under.
 
I starten var det norske interesser bak gruvedriften i Allmannajuvet, men i 1888 ble sinkforekomstene solgt til britene.

Fengsel på «Tulemutten» Mange av gruvearbeiderne kom utenfra, og lokalsamfunnet var skeptiske til mange av innflytterne.

Område ved gruvene der arbeiderne bodde ble døpt «Tulemutten», og det gikk så langt at området ble skilt ut fra Sauda fordi kommunen ikke ville ha noe med det å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FUKTIG, MØRKT OG KALDT: Daglig leder i Sauda ferie og fritid, Ragnar Fosstveit, tar imot turister i den gamle sinkgruva i Sauda hver dag i hele sommer. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
FUKTIG, MØRKT OG KALDT: Daglig leder i Sauda ferie og fritid, Ragnar Fosstveit, tar imot turister i den gamle sinkgruva i Sauda hver dag i hele sommer. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

- Det var mye fest og bråk, humrer Fosstveit.

Gruvesamfunnet fikk til og med et eget fengsel der bråkmakere ble buret inne. Men det var til slutt dårlig lønnsomhet og ikke bråkete arbeidere, som ifølge Fosstveit gjorde at gruvedrifta på Sauda ble lagt ned. 

Gruvene har siden da ikke vært i bruk, bortsett fra som våpenlager for tyskerne under andre verdenskrig.

Nasjonale turistveger Nå blåses det på nytt liv rundt gruva med mål om å øke turisttrafikken.

I sommer står en ny parkeringsplass klar ved Allmannajuvet langs den Nasjonale turistvegen fylkesvei 520.

Herfra går turen cirka én kilometer på den gamle gruveveien som klamrer seg langs fjellsiden over Storelva, før du er framme ved gruveåpningen.

Millionprosjekt Det er også bestemt at Allmannajuvet skal rustes ytterligere opp.

Den verdenskjente sveitsiske arkitekten Peter Zumthor har tegnet de fire bygningene som skal oppføres, og her skal du kunne lære om geologi og sinkgruvas historie.

Anlegget skal stå klart i 2014, og får en prislapp på 63 millioner kroner. Et besøk hit passer godt for deg som liker historie, i kombinasjon med en gruvetur i stummende mørke og vakker natur, mener Fosstveit. 

Nasjonale turistveger Forrige lørdag var det offisiell åpning av samtlige 18 Nasjonale turistveger i hele landet ved Trollstigeplatået, i regi av Statens vegvesen.

Nasjonale turistveger skal være kjøreturer litt utenom det vanlige, der formålet ikke er å komme seg raskest mulig fram.

De 18 strekningene skal ha særpreg og spesielle historier, og er tilrettelagt med nyskapende arkitektur gjerne ved storslåtte utsiktspunkter i vakker natur.