FYSISK ARBEID:  Shqipone «Skippy» Kastrati (t.h.) og Tina Korovic er på Nav-tiltak. De har fått jobben med å skrape  maling av en gammel losbåt. Foto: Øistein Norum Monsen
FYSISK ARBEID: Shqipone «Skippy» Kastrati (t.h.) og Tina Korovic er på Nav-tiltak. De har fått jobben med å skrape maling av en gammel losbåt. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

«Skippy» (19) hadde en uheldig start på livet, men nå hjelper NAV henne på rett vei

Shqipone «Skippy» Kastrati (19) trener på å stå opp om morgenen og få gode rutiner for å lykkes bedre i skole og jobb.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

SANDEFJORD (Dagbladet): 19-åringen sluttet på skolen allerede første året på videregående.

- Jeg hadde personlige problemer og det var vanskelig å legge tankene til side. Jeg var ikke tilstrekkelig motivert til å gå på skolen, forteller hun.

En ustabil bosituasjon gjorde det vanskelig å konsentrere seg.

Sov på sofaen - Jeg følte ingen glede ved å gå på skolen, og hengte meg veldig opp i hva jeg trodde andre mente om meg, sier hun. Familien kommer fra Albania, men Shqipone Kastrati er født og oppvokst i Norge.

Hun husker første gangen hun som 18-åring troppet opp hos Nav i Sandefjord.

- Det pøsregnet ute og jeg hadde bare på meg en tynn vårjakke. Jeg ble irritert fordi Nav krevde bevis for at jeg verken hadde penger eller noe sted å bo, sier hun.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn