INNEBYGGET: Bak et høyt plankegjerde skjler det seg en perle av en bolig. FOTO: Margaret de Lange
INNEBYGGET: Bak et høyt plankegjerde skjler det seg en perle av en bolig. FOTO: Margaret de LangeVis mer

Skjermet for omverdenen

Terje Børresens atriumhus åpnebarer seg som en oase gjemt bak et høyt plankegjerde.

En massiv tredør er det eneste som røper at det er finnes noe bak de høye tregjerdene. Bak treskallet åpner det seg en oase, bestående av to små og et stort og innbydende atrium, sistnevnte med runde småsteiner, vann og en statue i bronse. Her bor Terje Børresen,en mann som i sterk grad har bidratt til at boligen ble optimal å bo i for ham.

Utilgjengelig åpenbaring

Huset er fullstendig skjermet fra naboer og biltrafikk. Store glassflater vender ut mot uterommet. Ikke en millimeter er tilfeldig.

- Tomten ligger ganske dypt i forhold til omgivelsene, og utsikten er ikke særlig attraktiv, derfor bygget jeg et hemmelig og utilgjengelig hus. Boligen åpenbarer seg først når jeg kommer hjem og innenfor for de høye tregjerdene. Både stuen og atelieret har hver sin utgang til hovedatriet. Om sommeren er det åpne dører og full kontakt mellom inne- og uterommet. En sen vinterkveld er det også gjerne fyr på peisen i atelieret, og blå jazz siver ut av høyttalerne.

RETT UT: Et lite atrium ligger rett utenfor kjøkkenet, og er ypperlig frokostplass når været tillater det. Hele boligen har betonggulv. FOTO: Margaret M. de Lange
RETT UT: Et lite atrium ligger rett utenfor kjøkkenet, og er ypperlig frokostplass når været tillater det. Hele boligen har betonggulv. FOTO: Margaret M. de Lange Vis mer

- Atelieret er stilleplassen min, mens det sosiale foregår i husets hjerte, som er spisestuen. For meg er bokvalitet venner rundt bordet, fyr på peisen og liflig matduft fra kjøkkenet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Terje ville ha et vedlikeholdsfritt hus, og vurderte først betong som hovedmateriale. Men det tok for mye av arealet, og ble dessuten en dyr løsning. Boligen ble i stedet oppført med betong mot bakken og treverk over.

1000 meter over havet fant han real norsk furu, ubehandlet kjerneved av malmfuru, som er spesialskåret til huset. Ute er overflaten røff, inne har trepanelet fått et langt mykere preg. De øvrige materialene er elvegrus og betong, som også har fått en barsk overflate utendørs, mens den har en finere sliping inne.

Den gangen Terje kjøpte tomten, hadde han krystallklare oppfatninger om hvilken bolig han ville ha, men innså samtidig at alt antagelig ikke ville la seg gjennomføre.

GJENNOMTENKT: Terje Børresen har kjøpt flere av møblene på auksjoner, og hos brukthandlere, blant annet spisestuen og vasene. Maleriet har han selv malt. Skulptur ved peisen av Janniche Ebbing. FOTO: Margaret M. de Lange
GJENNOMTENKT: Terje Børresen har kjøpt flere av møblene på auksjoner, og hos brukthandlere, blant annet spisestuen og vasene. Maleriet har han selv malt. Skulptur ved peisen av Janniche Ebbing. FOTO: Margaret M. de Lange Vis mer

Første steg var å finne en arkitekt han kunne stole hundre prosent på. Terje innså raskt at det ikke var hans oppgave å tegne huset, men ønsket å gi arkitekten en inspirerende briefing.

- Jeg valgte å la arkitekten ta de viktige avgjørelsene rundt boligen. Først definerte jeg to viktige ting: bruksområder samt hvordan rommene skulle fungere optimalt. Det ble en ja- og en nei-liste. Ja-listen inneholdt hva jeg liker av materialer og stil, den andre listen viste hva jeg absolutt ikke ville ha, sier han.

I Terjes hus er det tre farger som binder interiøret sammen: mørk grå, lys grå og hvit. Fargene opptrer ulikt fra rom til rom, de endrer seg også etter døgnets tider.

- Ved å bruke få farger fremstår huset som en visuell helhet. Det er enklere å treffe med detaljer i ville farger og teksturer.

SOV IGRÅTT: Den mørke gråfargen er behagelig. Sengegavlen i matchende farge harTerje Børresen laget av mdf-plater, ullstoff og knapper FOTO: Margaret M. de Lange
SOV IGRÅTT: Den mørke gråfargen er behagelig. Sengegavlen i matchende farge harTerje Børresen laget av mdf-plater, ullstoff og knapper FOTO: Margaret M. de Lange Vis mer

Terje laget en fargepalett i starten og har holdt seg til denne, det samme gjelder materialbruken.

- Start med gulvene i boligen, det skal være harmoni mellom myke og harde gulv. Gulvkaos er norsk innredningssykdom nummer én: eik her og skipsgulv der, det er lett å se i hvilket motebilde de ulike gulvene ble innkjøpt. Det beste er å investere i tidløse og holdbare gulv som overlever trendene, sier han.

Et annet godt innredningstips er lyssettingen. Også her har Terje mange og sterke meninger:

- Lys definerer områder og gir karakter til huset på forskjellig tidspunkter. Lyset er den billigste stylisten i huset, og samtidig den mest stemningsskapende.

SKREDDERSØM: Kjøkkeninnredningen i tre og stål er fra Ikea. Treskapene er tilpasset i høyden slik at de går helt opp til taket, som er svakt hellende. FOTO: Margaret M. de Lange
SKREDDERSØM: Kjøkkeninnredningen i tre og stål er fra Ikea. Treskapene er tilpasset i høyden slik at de går helt opp til taket, som er svakt hellende. FOTO: Margaret M. de Lange Vis mer

Gjennomført palett

I villa Børresen er det brukt kun tre farger for å binde husets interiør sammen: Mørk grå, NCS 7000, lys grå, NCS 2000 og hvit.

Varierende lysinnfall gir liv og spenning til de grå veggene, og fremhever vindusplasseringene. Fargene opptrer forskjellig alt etter som hvilken tid det er på døgnet. For å live opp den grå tilværelsen, er det brukt sterke farger på tekstiler, bilder og andre detaljer.

Arkitektens beskrivelser

BETONG: Baksiden av peisen synes i atreiumet, trinnene i betong har nesten samme form. FOTO: Sveinung Bråthen
BETONG: Baksiden av peisen synes i atreiumet, trinnene i betong har nesten samme form. FOTO: Sveinung Bråthen Vis mer

Bolig Børresen er bygget på en liten tomt i Oslo. Den består av et lukket ytre treskall som definerer en klar utside og innside. Innenfor den ytre veggen er det tre atrier, et grep som bidrar til et privat indre uten innsyn.

Sivilarkitekt MNAL Andreas Poulsson forteller at hovedatriet er husets midtpunkt og sentrale rom, og de fleste andre rommene orienterer seg rundt dette.

- Samspillet mellom ute- og innerommene skaper spennende lysinnfall, og et rikt romforløp.

Boligen er lavmælt og intim fra utsiden, samtidig som den er luftig fra innsiden. Huset er oppført med betong mot bakken og treverk over. Taket er slakt hellende pulttak, med en høyde som varierer fra 2,2 til 3,5 meter.

HOVEDMØBEL: Peisen er en murt kube som stikker ut gjennom glassveggen i stuen, og markerer overgangen mellom ute og inne. FOTO: Sveinung Bråthen
HOVEDMØBEL: Peisen er en murt kube som stikker ut gjennom glassveggen i stuen, og markerer overgangen mellom ute og inne. FOTO: Sveinung Bråthen Vis mer

Les også

Dette huset er bygget som en landsby

Dette vil du elske i 2013

La deg inspirere av våre bilder

EN EGEN VERDEN: Skulpturen i bronse er fra en auksjon hos Blomquist. Atelieret har direkte utgang til hovedatriet. Boligen har mange morsomme detaljer, som luken i tregjerdet til venstre som kan åpnes. På utsiden er det trebekledning, mens det er spilepanel på innsiden. FOTO: Margaret M. de Lange
EN EGEN VERDEN: Skulpturen i bronse er fra en auksjon hos Blomquist. Atelieret har direkte utgang til hovedatriet. Boligen har mange morsomme detaljer, som luken i tregjerdet til venstre som kan åpnes. På utsiden er det trebekledning, mens det er spilepanel på innsiden. FOTO: Margaret M. de Lange Vis mer

Se hvordan furutrappen ble

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.