HOVEDKILDER: Brød og kjøttprodukter er hovedkildene til saltet vi spiser. FOTO: BENJAMIN A. WARD
HOVEDKILDER: Brød og kjøttprodukter er hovedkildene til saltet vi spiser. FOTO: BENJAMIN A. WARDVis mer

Skjulte saltbomber kan gi deg høyt blodtrykk og hjerneslag

Vi spiser for mye salt, og ofte uten at vi er klar over det selv.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Kroppen trenger noe salt, men langt mindre enn vi spiser. Med halvannet gram om dagen får kroppen dekket sitt behov.

Vi spiser i snitt sju ganger så mye.

Saltråd - slik reduserer du inntaket: • Les bakpå pakken og velg alternativetmed minst salt.• Smak på maten før du tilsetter salt.• Bruk andre krydder enn salt i maten.• Sitron, eddik, pepper og urter, bådefriske og tørkede er gode saltalternativ.• Hvitløk fremmer smaken.• Fett er en smaksforsterker — god olivenoljekan redusere behovet for salt.• Ingefær, persille, løk og friske krydderurterfår fram smaken.• Spiser du ferdigretter — bruk godt medfriske grønnsaker ved siden av.Kilde: Linda Granlund og Mette Svendsen

- Det er ørsmå mengder kroppen trenger, vi trenger ikke tilføre salt i maten. Unntaket er helt ekstraordinære tilfeller, som de som løper maraton i høy varme eller noen som drikker ekstreme mengder vann - fem- seks liter om dagen, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn