SOM SKAPT FOR NORGE: Med enkle grep er Octavia stasjonsvogn plutselig enda mer anvendelig.   Foto: SKODA
SOM SKAPT FOR NORGE: Med enkle grep er Octavia stasjonsvogn plutselig enda mer anvendelig. Foto: SKODAVis mer

Skoda Octavia Scout kan bli ny norgesfavoritt

Perfekt for den som ikke er lysten på SUV.

• Flere bilsaker på db.no/bil

DinSide: Først kom Octavia, deretter stasjonsvogna. Nå kommer utgaven som er skreddersydd for Norge.

Nye Skoda Octavia ble dømt til å bli en suksess lenge før den kom på markedet.

Da den endelig kom, var det ingen som ble skuffet, og for mange var gleden komplett da stasjonsvogna kom en tid etter.

På bilmessen i Genève i mars skal Skoda vise neste kapittel i sagaen om Octavia.

Der dukker Octavia Scout opp, en bil som lettest kan sammenlignes med Audi Allroad, VW Passat Alltrack, Insignia Country Tourer og andre biler som er offroad-ifisert.

Enkelt og greit Det hele er veldig enkelt, men like genialt. Ta en eksisterende stasjonsvogn, sett den på ekstra høye stylter, og monter et svart plastkit rundt skjermbuer og kanaler.

På denne måten oppnås den ekstra bakkeklaringen mange trenger opp til hytta, eller over brøytekanten.

FÅ FORSKJELLER: Innvendig er det ikke mange endringer, sammenlignet med en ordinær stasjonsvogn.  Foto: Skoda
FÅ FORSKJELLER: Innvendig er det ikke mange endringer, sammenlignet med en ordinær stasjonsvogn. Foto: Skoda Vis mer

På nye Scout får du 33 millimeter ekstra, i forhold til en vanlig stasjonsvogn. I tillegg er det montert skliplater under bilen både foran og bak, som ikke skal ta like stor skade dersom du subber oppunder på en brøytekant eller to. Bare ikke gå i fellen og tro at de duger til noe særlig mer.

Praktisk For å gjøre bilen mer anvendelig i nettopp slike situasjoner har Skoda endret formen på fangeren både foran og bak. De er trukket mer oppunder bilen, slik at du får en bedre angrepsvinkel på begge ender.

Med dette er det enda mindre fare for å subbe der hindringene er på grensen.

Fordelen med slike modifiseringer er at du ikke nødvendigvis trenger å ta steget helt opp til en SUV for å få den lille ekstra framkommeligheten.

Kjent system Nye Octavia Scout er bestykket med et Haldex 5 firehjulsdriftsystem. Utviklingen på disse Haldex-systemene har vært store, så de nyere fjerde- og femte generasjonene må ikke forveksles med de tidligere systemene, som fikk mye kritikk.

Spesielt i denne femtegenerasjonen er mye endret. Følelsen fra gamle dager om at systemet kobles til og fra flere ganger i løpet av en og samme sving, er historie.

Her hentes informasjon fra sensorer allerede ved gass- og bremsepedaler, i tillegg til motorstyring, gyro, og naturligvis ute ved hjulene. Dermed vet systemet nesten hva som må gjøres før en situasjon i det hele tatt har oppstått.

Og det virker, noe vi har prøvd i andre biler med Haldex 5.

Liten forskjell innvendig Ocavia Scout kommer for øvrig med 17-toms lettmetallfelger som standard.

Innvendig er det ikke all verden som skiller en Scout fra en ordinær Octavia. Girspaken har fått et Scout-emblem, og rattet er et 3-eiket multifunksjonsratt.

Bilen har som nevnt premiere under bilmessen i Genève i mars. Det betyr at det er for tidlig å si noe om pris, men regn med det samme som en ordinær Octavia stasjonsvogn med firehjulsdrift, pluss en liten skvett til. Fra og med juni blir bilen å se på norske veier.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Slik blir du kvitt snøen i hjulbrønnen
Les mer om firehjulsdrift