MÅKEVINGER: Tesla Model X har såkalte «måkevinger» bak, noe som skal gjøre det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre. Sammenlignet med Model S har den også firehjulstrekk og høyere bakkeklaring.  FOTO: Newspress
MÅKEVINGER: Tesla Model X har såkalte «måkevinger» bak, noe som skal gjøre det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre. Sammenlignet med Model S har den også firehjulstrekk og høyere bakkeklaring. FOTO: NewspressVis mer

Skreddersydd for Norge

Slik blir Tesla Model X.


Mellom 800 og 1000 nordmenn har reservasjonsbetalt 31 000 kroner for å sikre seg Tesla Model S.

Nå venter de på å få bilen levert. Målt i volum er Norge blant de største markedene for den mye omtalte elbilen.

På den pågående bilutstillingen i Detroit viser imidlertid Tesla frem en modell som kanskje passer nordmenn enda bedre, nemlig Tesla Model X.

El-SUV Den er en slags crossover/SUV med firehjulstrekk, samt høyere bakkeklaring enn Model S. Med tanke på at hver fjerde nybil i Norge i fjor var en SUV, kan den passe nordmenns preferanser enda bedre enn Model S.

Model X er basert på Model S, men har en ekstra elektrisk motor foran som gir den firehjulstrekk. Dessuten har den «måkevinger» i stedet for konvensjonelle bakdører, noe som gjør det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre.

DASHBORD: Som Model S har Model X en 17-tommers berøringsskjerm som dashbord. FOTO: Newspress
DASHBORD: Som Model S har Model X en 17-tommers berøringsskjerm som dashbord. FOTO: Newspress Vis mer

Som Model S har X-en tre seterader med sitteplasser for opptil syv personer.

Den er som S-modellen utstyrt med en 17-tommers berøringsskjerm, som er bilens dashbord.

Superlader Crossoveren kommer med de samme batterialternativene som Tesla Model S, altså 60 og 85 kWt. Men den blir litt tregere og har noe kortere rekkevidde grunnet mer vekt og mer luftmotstand.

0-100 km/t på fem sekunder er likevel respektabelt.

Model X ble vist frem for første gang i Tesla Design Studio i Los Angeles i fjor, men bilutstillingen i Detroit er den første brede presentasjonen av bilen.

KJAPP: Tesla Model X skal gjøre 0-100 på 5,0 sekunder. Foto: Newspress
KJAPP: Tesla Model X skal gjøre 0-100 på 5,0 sekunder. Foto: Newspress Vis mer

I forbindelse med Detroit-utstillingen promoverte også Tesla sine planer for såkalte superladestasjoner. Det finnes nå ni slike i USA, og Tesla mener å skulle ha 100 stasjoner på plass innen utgangen av 2015.

Superladeren skal gi halvfullt batteri på 30 minutter, som skal holde til cirka 240 km med 85 kWt.