Skrekkbilder avslører hvor galt det kan gå om du pakker bilen feil

- En skikkelig dødsfelle.

(Dagbladet): Snart starter fellesferien og veiene vil fylles av feriepakkede biler og forventningsfulle sommerturister.

Før man legger ut på langtur, er det lurt å dobbeltsjekke at bagasjonen er ordentlig sikret.

I videoen over kan du se hvilke fatale konsekvenser det kan få å pakke bilen feil.

- Dødsfelle NAF og den tyske søsterorganisasjonen ADAC har foretatt en kollisjonstest, som viser hvilke skjebnesvangre konsekvenser det kan får dersom man pakker ferielasten feil.

I testbilen med usikret last satt føreren uten sikkerhetsbelte, og passasjeren med beina på dashbordet.

Bilen holder en fart på 50 kilometer i timen og stanser til stillestående på under 0,1 sekund. Dermed ender feriebagasjen opp som dødelige prosjektiler.

- Testen viser tydelig at feil pakking gjør feriebilen til en skikkelig dødsfelle. Ved en bråstopp i 50 kilometer i timen utsettes bilen og dens innhold for inntil 24 ganger. Det vil si at en gjenstand som normalt veier 20 kilo, vil ved 24 ganger i 50 kilometer i timen bli tilsvarende et dødsprosjektil på 480 kilo som farer framover i kupeen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Trygg med sikring Bilen som ble testet med sikret last fikk et helt annet resultat.

I videoen ser man at lasten beveger seg framover, men passasjerene blir ikke truffet.

Etter 0,4 sekunder er all bagasjen tilbake i sin opprinnelige posisjon.

- Testen viser at det å ta seg litt ekstra tid og sikre lasten skikkelig, kan redde liv, sier Engebretsen.

Kunnskapsmangel Dagbladets samarbeidspartner Vi Menn Bil har tidligere omtalt hvordan feriebilen bør pakkes.

I en undersøkelse forsikringsselskapet Tryg gjennomførte i 2011, hadde for eksempel 27 prosent av de spurte mangelfulle kunnskaper om hvordan en bil bør pakkes.

ADVARER: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF
ADVARER: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Særlig kvinnelige sjåfører, og generelt sett unge sjåfører, var usikre på hvordan bagasjen skulle plasseres mest mulig sikkert.

Ifølge et studie foretatt av Trine Staff, stipendiat i Norsk Luftambulanse i 2011, blir det funnet potensielt farlige, usikrede gjenstander i fire av ti ulykkesbiler.

Av 24 pasienter som ble alvorlig skadd av usikret, tung bagasje, var 79 prosent involvert i møteulykke og halvparten omkom på stedet.

De som var truffet direkte av usikrede gjenstander, hadde alvorlige skader i hode, nakken og i brystet.