Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Skremmende mye rus og villmannskjøring

Men antall trafikkdrepte går nedover.

NESTEN TRAGEDIE: Sandnes Ulf-spiller Edier Frejd ble påkjørt av en ruspåvirket fører. Han mener sjåføren skal være glad han ikke ble drapsmann.  Foto: RONNY HJERTÅS
NESTEN TRAGEDIE: Sandnes Ulf-spiller Edier Frejd ble påkjørt av en ruspåvirket fører. Han mener sjåføren skal være glad han ikke ble drapsmann. Foto: RONNY HJERTÅS Vis mer

(Dagbladet): 26 personer mistet livet i trafikken i juni og juli. I de to foregående årene var tallene henholdsvis 57 og 37.

- Sommermånedene har tradisjonelt vært ulykkesbelastede måneder. Når vi nå ser at det har vært en markant nedgang i juni og juli, er det svært positivt, sier Marit Brandtsegg, direktør for trafikksikkerhetsavdelingen i Statens vegvesen.

- Vi må imidlertid ikke glemme at en drept er en for mye. Også i august pleier det å være mange alvorlige ulykker, og det er for tidlig å gjøre opp full status for sommeren.

Sandnes Ulf-spiller Edier Frejd ble påkjørt av en fyllekjører.

Langsiktig arbeid - De gode tallene vi ser nå, er resultater av et langsiktig og målrettet arbeid fra mange aktører. Politiet, fylkeskommunene, Trygg Trafikk, helsemyndighetene og Statens vegvesen er alle sentrale i dette arbeidet. Utviklingen på kjøretøysiden er også medvirkende, sier Marit Brandtsegg.

I 2011 omkom 168 personer i trafikken, noe som er det laveste dødstallet siden 1953.

- Tallene for 2012 så langt indikerer at vi kan komme ned på samme nivå som i 2011. La oss håpe at de blir enda lavere, avslutter Brandtsegg.

Mye rus og høy fart Up-sjef Runar Karlsen forteller at det fortsatt er en skyggeside i trafikkbildet.

-  Med bakgrunn i våre observasjoner og kontrolltall på veiene ser det ut til at antallet av førere som er villig til å ta høy risiko i trafikken - farlige førere - holder seg like høyt som de senere år. Vi har  blant annet  hatt flere førerkortbeslag  hittil i år, sammenlignet med samme periode i 2011. Siden 2008, med unntak av 2011, har UP beslaglagt godt over 5000 førerkort på stedet hvert år på grunn av høye hastigheter. Det er skremmende høye tall når vi vet av for høy hastighet er hovedårsaken til halvparten av dødsulykkene.   

Antall rusede sjåfører er også stabilt.

- Hver dag skjer 120 000 kjøringer i ruspåvirket tilstand, og vi tar rundt 9000 personer for promille hvert år.

Høyrisikogruppen er fremdeles unge menn, og kriminelle er ikke overraskende overrepresentert på statistikken.

- 82 prosent av dem vi tar for promillekjøring er godt kjent av politiet, det samme er 58 prosent av dem som kjører av seg førerkortet på grunn av grove fartsovertredelser. 

- Vi har tatt førere som kjører i 160-170 kilometer i timen, i ruspåvirket tilstand, forteller Karlsen.

FART OG RUS: UP-sjef Runar Karlsen gleder seg over nedgangen i antall drepte i trafikken, men sier at utfordringen med de verste trafikantene fortsatt er høyst til stede. Foto: DAG GJÆRUM / UP
FART OG RUS: UP-sjef Runar Karlsen gleder seg over nedgangen i antall drepte i trafikken, men sier at utfordringen med de verste trafikantene fortsatt er høyst til stede. Foto: DAG GJÆRUM / UP Vis mer

Bilfører tatt med 3,46 i promille i Oslo

Han gleder seg samtidig over nedgangen i antall ulykker, og er enig med Brandtsegg i at det i stor grad skyldes det langsiktige arbeidet som blir gjort fra flere aktørers hold.

Fortsatt er det likevel slik at mange av dødsulykkene kunne vært unngått, og Utrykningspolitiet fortsetter arbeidet med å kontrollere og stanse de trafikantene som faktisk utgjør den største risikoen på norske veier.


FARLIG: Forbikjøringer som denne kan fort resultere i et tragisk utfall. Foto: UP
FARLIG: Forbikjøringer som denne kan fort resultere i et tragisk utfall. Foto: UP Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media