ABSOLUTT INGENTING: I Norge får du absolutt ingenting for en dollar slår Hostelworld.com fast. Illustrasjon: HOSTELWORLD.COM
ABSOLUTT INGENTING: I Norge får du absolutt ingenting for en dollar slår Hostelworld.com fast. Illustrasjon: HOSTELWORLD.COMVis mer

Skulle vise hva du får for en dollar på Europa-ferie, og så kom turen til Norge

- Jeg mener du får en banan, og også et eple.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): En liter melk på Island, en pose potetgull i Irland, et glass vin i Ungarn, og inngang til et offentlig toalett i Finland.

På en plakat med informasjon over hva du får for en dollar på reise i Europa, har hostelsøketjenesten Hostelworld.com
lagt seg i selen for å fortelle hvor du får mest for pengene dine, slik at du kanskje får reisen til å vare enda lenger.

Søketjenesten har forsøkt å finne varer som representerer hvert land, og også spurt sine følgere på Facebook om å komme med forslag.

Forslagene ramlet tilsynelatende inn fra de fleste land i Europa, bortsett fra ett: I Norge får du absolutt ingenting for en dollar slår Hostelworld.com fast.

Null i Norge Det hele er munter illustrert med et bilde av absolutt ingenting, flankert av espressoen du får for en dollar i Italia på den ene siden, og de tre flaskene butikkøl du får i Tsjekkia på den andre.

Om du forsøker å få deg noe for en dollar i Norge vil nordmenn mest sannsynlig fnise, om enn høflig, skriver Hostelworld.com i bloggen sin.

Dollar-plakaten har nå hatt en aldri så liten parademarsj på sosiale medier.

Epler og bananer En som ikke er så glad for slike skisseringer er reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin:

- Jeg mener du får en banan, og også et eple. Men samtidig er Norge et høykostland, og det må vi leve med, sier han til Dagbladet.

Men du får ikke et fullt måltid for en dollar her i landet, og det er det viktig at turister vet om, mener Tuftin.

Bygger myter Samtidig er slike illustrasjoner med på å bygge oppunder myten om at det er dyrt i Norge.

Selv om brukerne av Hostelworld.com mest sannsynlig ikke er primærgruppa Norge henvender seg til som turistland, er det mange som reiser som backpackere første gang:

- De kan siden komme tilbake med familie og en økonomisk setting siden. Alle må føle seg velkommen hit, sier Tuftin.

Mat og alkohol Det er særlig når det kommer til mat og alkohol at Norge kommer dårlig ut prismessig sammenliknet med andre turistland i Europa:

- Kjøper du en pils ute i Norge, er det nesten like dyrt om det er på den bruneste kneipe eller den fineste bar. Det er lite differert sammenliknet med andre land i Europa, hevder Tuftin.

Han håper og tror likevel at noen blir nysgjerrige på Norge som reisemål som følge av illustrasjonen.

- Undersøkelser viser at mange som har besøkt Norge opplever at det ikke er så dyrt som de trodde.

EPLER OG BANANER: - Jeg mener du får en banan, og også et eple. Men samtidig er Norge et høykostland, og det må vi leve med, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin til Dagbladet. Illustrasjon: HOSTELWORLD.COM
EPLER OG BANANER: - Jeg mener du får en banan, og også et eple. Men samtidig er Norge et høykostland, og det må vi leve med, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin til Dagbladet. Illustrasjon: HOSTELWORLD.COM Vis mer