VANSKELIG TID: Det tok lang tid for Marita å få oppfylt drømmen om barn. Bjørn Inge Karlsen
VANSKELIG TID: Det tok lang tid for Marita å få oppfylt drømmen om barn. Bjørn Inge KarlsenVis mer

Slanket bort 20 kilo og ble gravid

Marita (32) unner ingen andre å gå gjennom det hun har gjort.

Marita Tanggaard har vært overvektig store deler av livet, og har alltid visst at vekten kunne bli et problem den dagen hun ville prøve å få barn. Det viste seg også at det skulle bli utfordrende å få oppfylt babydrømmen.

- Vi prøvde lenge uten at noe skjedde. Det var en veldig slitsom periode med mange nedturer, minnes Marita.

Hun har prøvd å gå ned i vekt mange ganger, men har slitt, og sjelden nådd målet. At hun ikke ble gravid visste hun kunne skyldes overvekten, og beskjeden fra legene var klare.

Forsøkte i 2 år Etter å ha prøvd å bli gravid uten å lykkes i to år fikk hun, etter utredning hos lege, konstatert PCOS (polycystisk ovariesyndrom). Det gjorde at mange av brikkene falt på plass.

Kvinner med denne diagnosen sliter nemlig som regel med overvekt, og har også uregelmessige menstruasjoner.

- Det var fint å få vite det, for da hadde jeg noe å forholde meg til, forteller Marita.

Men rådene til kvinner med PCOS er også å gå ned i vekt, fordi det i mange tilfeller kan hjelpe på menstruasjonssyklusen, og derfor også hjelpe fertiliteten.

Uvissheten rundt hva som kan være årsaken til at man ikke blir gravid kan være tung å bære.

Måtte få hjelp På tross av medisiner og forsøk på å gå ned i vekt lot både vektnedgang og graviditet fortsatt vente på seg for Marita. Til slutt ble hun sendt til Riksen for prøverørsforsøk. Der ble hun satt på venteliste.

- Jeg fikk også beskjed om å gå ned i vekt der, for jeg var i utgangspunktet litt for stor for å få hjelp. Men selv om jeg ikke klarte det, fikk jeg tilslutt tilbud om prøverør, sier Marita.

Heldigvis skulle det klaffe på første forsøk, og endelig skulle det nye familiemedlemmet melde sin ankomst.

- Jeg hadde et veldig fint svangerskap og alt gikk som det skulle, forteller hun.

Endelig ned i vekt Da lysten på nummer to meldte seg var Marita forberedt på at de hadde en lang og tung vei foran seg igjen. Å skulle bli gravid på vanlig måte var i hvert fall ikke i tankene. Men noe hadde forandret seg siden sist.

- Denne gangen hadde jeg klart å gå ned i vekt! Jeg hadde slanket meg 20 kilo, og det hadde tydeligvis alt å si for meg, sier hun.

Å ta av de slitsomme kiloene ga henne en stor gevinst hun ikke var forberedt på. Uten noen form for hjelp av medisiner eller prøverør ble Marita gravid.

- Jeg er helt overbevist om at det er vekten som var det avgjørende og at det var den som hadde gjort det så vanskelig første gang, mener hun.

Overvekt skaper trøbbel Selv om Marita har fått diagnosen PCOS er hun altså helt sikker på at det var overvekten som var hennes største utfordring når det gjaldt å bli gravid. Også forskning viser at overvekt alene kan gjøre det vanskelig.

- Overvektige kvinner, spesielt de med sentral fedme har ofte problemer med å bli gravide og har dårligere resultater ved infertilitetsbehandling. PCOS spiller en viktig rolle, men også kvinner med normal menstruasjonssyklus kan ha problemer med å bli gravide, forteller overlege Ferenc Macsali, på Kvinneklinikken ved Haukeland sykehus.

Jo større, jo vanskeligere For han er ikke dette et ukjent fenomen. Overvekt er helt klart forbundet med fertilitetsproblemer. Og man trenger ikke å være veldig overvektig før det kan begynne å oppstå problemer.

- Fruktbarhetsratene synker noe straks en har en BMI over 25, hvilket ikke er særlig høyt. Deretter faller ratene ytterligere jo tykkere man er, forteller Macsali.

Det vil si at en kvinne på 170 cm kan få problemer med fertiliteten allerede når hun kommer over 73 kilo, og en kvinne på 165 cm allerede ved 69 kilo.

Og i Norge viser undersøkelser at det slett ikke er få som er over denne grensen.

- Ifølge data fra Medisinsk fødselsregister er rundt en tredel av norske kvinner overvektige, det vil si at de har en BMI over 25, idet de blir gravide, sier overlegen.

Veldig mange sliter også med for stor vektøkning under graviditeten.

Trenger hjelp Å gå ned i vekt er ikke lett. Spesielt hvis man har mange kilo å ta av. Derfor kan det føles ekstra frustrerende å få beskjeden om at det er dette som må til for å bli gravid.

- Det oppleves selvsagt deprimerende for disse kvinnene å tenke at det er overvekten som kan være årsaken til at de ikke blir gravide, forteller jordmor Jorid Stokke ved Kvinnehelsa.

Hun tror mange hadde hatt nytte av hjelp for å få av kiloene, men at tilbudene ikke er gode nok for disse kvinnene.

FAMILIELYKKE: Nå er Marita en lykkelig tobarnsmor til Elias (2 år) og Noah (5 år). Bjørn Inge Karlsen
FAMILIELYKKE: Nå er Marita en lykkelig tobarnsmor til Elias (2 år) og Noah (5 år). Bjørn Inge Karlsen Vis mer

- Jeg tror det kunne vært gjort mer for disse kvinnene enn slik det er i dag. Jeg har inntrykk av at de får beskjed om at de må gå ned i vekt, men ikke hvordan de kan klare det, forteller hun til Foreldre & Barn.

Anbefaler kurs Stokke mener det er viktig at kvinner som sliter med overvekt og infertilitet får gode råd og veiledning. Hun tror også det er viktig at de som sliter med mange kilo oppsøker hjelp for å komme i mål.

- Å endre kostholdsvaner kan være veldig vanskelig. Derfor tror jeg det er lurt at disse kvinnene går på kurs, slik at de kan få individuell oppfølging eller kan være del av en gruppe, forteller hun.

I tillegg til et nytt kosthold og fysisk aktivitet tror Stokke det er viktig at kvinnene også tenker på den psykiske helsen sin.

- Psykisk helse påvirkes av fysisk helse, så humøret vil bedre seg med riktig ernæring og fysisk aktivitet. Men noen kan også trenge terapi for å klare å endre livsstil. Andre kan ha utbytte av å lese selvhjelpsbøker, anbefaler jordmoren.

Fortsatt vektproblemer For Marita er vekten fortsatt et problem, på tross av at hun klarte å gå ned 20 kilo før sin andre graviditet.

- Siden den gang har alle kiloene kommet på igjen. Det er vanskelig å holde dem av, forteller hun.

I dag har Marita to barn, Elias på to og Noah på fem. Babylykken skulle altså bli virkelig for henne. Men hun innrømmer at veien fram til familieforøkelsen har vært en påkjenning.

- Det har vært veldig slitsomt til tider, og jeg unner ingen andre å gå gjennom det jeg har gjort, forteller hun.

Les også:

12 ting vi ikke tør å spørre jordmor om

Bedre orgasmer etter fødsel

Dette er den perfekte alderen for å få barn

De beste sexstillingene for gravide

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.