Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Slapp og umotivert på trening? Løsningen kan være enkel

Riktig periodisering gir ekstra treningseffekt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Har du en plan for treningen din, eller kjører du på slik det måtte passe?

Da er det ikke rart om du kjenner deg sliten og umotivert. Løsningen trenger ikke være mer komplisert enn at du periodiserer treningen din.

Optimal fordeling

- Periodisering av trening handler er å få til en optimal organiseringen av sentrale belastningsfaktorer på kort og lang sikt, for å få størst mulig treningsvirkning med en gitt treningsbelastning, sier fagsjef for utholdenhet i Olympiatoppen, Espen Tønnessen.

- Per dags dato finnes det lite forskningslitteratur på området. Det som er gjennomført av studier viser at riktig periodisering kan gi en ekstra treningseffekt. Prestasjonsfremgangen til personer som trener avhenger i hovedsak av den totale treningsdosen som utøveren gjennomføre. Det betyr at du bør være opptatt av å få trent nok timer og økter, og at denne treningen fordeles på en optimal måte på høy, moderat og lav intensitet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn