Slår alarm om nordmenns oppussing

Vi pynter i stua mens det lekker i kjelleren.

OVERFLADISK OPPUSSING: Nordmenn prioriterer å male stueveggene mens huset råtner på rot. Foto: Monkeybusinessimages
OVERFLADISK OPPUSSING: Nordmenn prioriterer å male stueveggene mens huset råtner på rot. Foto: Monkeybusinessimages Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vi bruker om lag 60 milliarder kroner i året på oppussing her i landet. En fersk undersøkelse viser at pengene brukes på feil steder.

Vi investerer i nye tapeter og veggfliser når vi helst burde drenert eller skiftet ut rør.

Birgit Risholts studie inngår i doktoravhandlingen «Zero energy renovation of single family houses». Risholt er forskningsleder ved SINTEF Byggforsk, og har i sin studie kartlagt feil og mangler i cirka hundre hus bygd på 1980-tallet, og samtidig sett på hvilke utbedringstiltak eierne har prioritert.

Pene overflater skjuler feil Undersøkelsen viser at det ikke finnes noen sammenheng mellom hvor mye som er investert i oppgradering, og hvor mange feil og skader som er registrert på boligen.

Selv i hus som har påviste skader på konstruksjonen, velger mange likevel å bruke pengene på å fornye overflatene. Mange nordmenn vegrer seg altså for å gå i gang med de nødvendige prosjektene, som å holde grunnmuren fri for vann, og prioriterer heller å bruke penger på oppussing som gir tilsynelatende effekt.

Funnene viser at færre enn én av ti huseiere bruker pengene sine på vedlikehold og nødvendig utbedring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer