JUKS: Med dagens teknologi er det ofte en smal sak å jukse med kilometertelleren. Foto: Terje Bjørnsen
JUKS: Med dagens teknologi er det ofte en smal sak å jukse med kilometertelleren. Foto: Terje BjørnsenVis mer

Slik avslører du juks med kilometertelleren

Dette kan du sjekke selv.

Juks med kilometerstanden kan få kostbare konsekvenser for bruktbilkjøperen.

Lav kilometerstand er en viktig prisfaktor, og man kan intetanende ende opp med å betale en altfor høy pris for en bil som er kjørt langt mer enn det kilometertelleren viser.

Hver tredje tuklet med Det er åpenbart at det ofte vil være knyttet langt større vedlikeholdskostnader til en bil som har kjørt 100 000 kilometer, sammenlignet med en som har kjørt 50 000 kilometer.

Med dagens teknologi er det ofte en smal sak å jukse med kilometertelleren. Omfattende bruktimport har ikke gjort problemet mindre. Tvert imot.

Tall fra tysk politi indikerer at hver tredje bruktbil i Tyskland er blitt tuklet med, ifølge NAF.

Kan avsløres Hva kan man så gjøre for å unngå denne bruktbilfella?

NAF anbefaler at du sjekker serviceheftet til bilen for å se når og på hvilken kilometerstand bilen har vært til service. Finnes ikke servicehistorikken, bør du be selgeren dokumentere når og hvor han har tatt service. Kan han ikke det, bør du vurdere å droppe kjøpet.

- I mange tilfeller er det bare kilometertelleren ved speedometeret som er jukset med, mens de korrekte dataene er bevart i bilens «hjerne», altså prosessoren. En merkeforhandler eller en forhandler med tilstrekkelig diagnoseverktøy vil kunne lese av den korrekte kilometerstanden, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Les også: Unngå den ukjente bruktbilfella
Vanskelig å gjøre tryggere bruktbilkjøp enn dette
Bilene med flest og færrest motorfeil
De beste brukte familiebilene