De fleste boligeiere har en gang leid inn en håndverker for å få pusset opp, lagt fliser eller bygget et bad. Og det er penger å tjene dersom du blant annet er tydelig på å spesifisere oppdraget.
Men samtidig er det penger å tape dersom du slurver med kontraktsarbeidet, og du kan til og med bli dømt om du kjøper svart arbeid.
Et godt håndverkerresultat er avhengig av at du gjør et godt forarbeide med referansesjekk og tydelig oppdragsspesifisering.
- I alle sammenhenger vi uttaler oss, er vi tydelige på at en gjennomarbeidet kontrakt er det viktigste for et problemfritt samarbeid med en håndverker, sier direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til klikk.no.
Uklarheter I en nylig framlagt statistikk fra Forbrukerrådet kommer det fram at bortsett fra bilselgere og utleiere er håndverkere det vi klager mest på.
Klager på håndverkertjenester har ifølge Flønes ligget på toppen av klagestatistikken i alle år.
- Det som går igjen i klagene, er blant annet kvaliteten på tjenestene og uklarheter omkring avtalen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger