TAR EN TUR: Treningsekspert Kari Jaquesson passer på å få gått noen turer i løpet av sommeren, blant annet i Ekeberg-området der hun bor. Hun oppfordrer feriefolket til å ikke ligge rett ut i hele ferien. Foto: TORBJØRN GRØNNING
TAR EN TUR: Treningsekspert Kari Jaquesson passer på å få gått noen turer i løpet av sommeren, blant annet i Ekeberg-området der hun bor. Hun oppfordrer feriefolket til å ikke ligge rett ut i hele ferien. Foto: TORBJØRN GRØNNINGVis mer

Slik avslutter du ferien aktivt

Her er Kari Jaquessons tips til hvordan du kan møte hverdagen litt sprekere med mer aktivitet.

|||  (Dagbladet): — Å være i fysisk aktivitet er det samme som å oppleve. Man trenger ikke isolere treninga fra alt det andre man gjør i ferien, sier treningsekspert Kari Jaquesson.

Hun kan garantere at om du legger inn fysiske opplevelser i ferien din vil du møte hverdagen friskere etter når den er over.

 — Man bobler neppe av energi etter tre uker i horisontalen, men om man er passe i bevegelse er man med stor sannsynlighet litt mer spretten i ganglaget etter ferien. I tillegg nyter helsen godt av det og det kan komme godt med når høsten kommer. Det er så mange muligheter til fysisk aktivitet, men det kan være at man overser dem. Nyttige gjøremål blir trim og opplevelse, for eksempel om man ror i stedet for å ta motorbåten når man skal ut og bade eller handle, sier hun.

Fordel dagene Det viktigste for å holde formen ved like i løpet av ferieukene er planlegging: Gjør forarbeidet og bestem deg for hvilke dager som skal være daffedager og hvilke dager som skal ha aktivitet, er det første rådet hennes.

Mange vanlige aktiviteter kan være et utgangspunkt for trening. Et eksempel på noe du kan gjøre på ferie både i Norge og utlandet, kan være å ta dansegulvet til hjelp:

Artikkelen fortsetter under annonsen

— Musikk er gull for glede og motivasjon! I land etter land er det blitt røykeforbud også på nattklubber. Så dans deg gjennom natta! Dropp stilettskoene, og sats på en sexy, sporty look. Husk på å drikke vann! foreslår Jaquesson.
På Sydentur Mange av oss har late dager på stranda i sørlige trakter i løpet av sommeren. Hvis du vil være litt mer aktiv her, er ikke stranda det beste utgangspunktet, sier Jaquesson, som har erfaring med å arrangere treningsturer til varmere strøk.

KJØR TRENINGSPROGRAM: Har du noen treningsøvelser inne, kan du for eksempel bruke en benk du finner på veien for å utføre dem. Her viser Kari en effektiv øvelse for rumpa på benken på Ekeberg. Foto: TORBJØRN GRØNNING
KJØR TRENINGSPROGRAM: Har du noen treningsøvelser inne, kan du for eksempel bruke en benk du finner på veien for å utføre dem. Her viser Kari en effektiv øvelse for rumpa på benken på Ekeberg. Foto: TORBJØRN GRØNNING Vis mer

Hun minner også om at man trenger mer væske i varmt vær.

— Å jogge på stranda er bare kult på film. Let heller opp lokale treningssentre med luftavkjøling, bli med på corny vanngym i bassenget og alt annet av aktiviteter de organiserer på hotellet, sier hun.
På hytta Mange tror at man blir sprek bare av å være ute, men man må gjøre noe også, påpeker Jaquesson. På hytta kan det bli mange dager uten særlig aktivitet om man ikke leter det opp.

Hun anbefaler å ta en sjekk i nærområdet for å se hva slags tilbud som finnes, og å forsøke å holde treningsrutinene fra hverdagen i gang.

—Sett opp badmintonnett, lag faste turstier eller sjekk om ditt treningssenter har filial i nærmeste tettsted. Det er ingen grunn til å droppe alle de gode øvelsene du har brukt gjennom resten av året.
På storbyferie En av de ukjente aktivitetene for å få god trening, er all gåingen man faktisk gjør mens man er på sightseeing i storbyen. Ta på skritteller så får du en positiv overraskelse, foreslår Jaquesson. Hvis du vil bli kjent med lokalbefolkningen, er forskjellige aktiviteter et godt utgangspunkt.

— Dra på den offentlige svømmehallen, eller ta med frisbee og lek i nærmeste park. Let opp en fotballbane, spill ball og lek, foreslår hun.