HELT NY: Det er ingen tvil om at Qashqai 2014-modell er en helt ny modell. Nissan hevder både design og materialkvaliteten i interiøret er kraftig forbedret. Bilen skal også være blitt mer romslig enn forgjengeren. FOTO: Nissan
HELT NY: Det er ingen tvil om at Qashqai 2014-modell er en helt ny modell. Nissan hevder både design og materialkvaliteten i interiøret er kraftig forbedret. Bilen skal også være blitt mer romslig enn forgjengeren. FOTO: NissanVis mer

Slik ble nye Nissan Qashqai

Nå er bilen mange har ventet på offisiell.

Les alt om Årets Bil her!

DinSide.no: Forleden dag kunne vi fortelle at en ny Nissan Qashqai var rett rundt hjørnet. Nå er den avduket. Bilredaksjonens utsendte, Autofils Lord Arnstein Landsem, var på plass og vi har både bilder og data.

Folkesuv Nissan kaller selv Qashqai et "crossover-ikon". Og uten å gå fullt så langt, kan vi si at bilen utvilsomt har betydd mye for crossover-klassen, som vi omtaler som folkesuver. Det var bilen som, da den kom i 2007, ble posisjonert som en kompakt og høyreist krysning mellom kombikupé og SUV.

Suksessmodell Siden har mange produsenter dratt sine kompakte folkesuver mer i denne retningen og de har hatt suksess med det, eksempelvis da Mitsubishi introduserte den noe mer SUV-lignende ASX i 2010. Qashqai er i alt blitt solgt i over 2 millioner eksemplarer hvorav cirka én prosent i lille Norge (vel 20.000 biler).

Nye Qashqai ble altså vist i London torsdag, der den ble presentert av selveste toppsjefen, Carlos Ghosn.

Bilen er 5 centimeter lengre enn dagens modell, og den er litt lavere og bredere. Det er den første modellen som er basert på den nye CMF-plattformen (Common Module Family) — et Renault/Nissan-samarbeid. Nye Qashqai skal være 40 kilo lettere enn 1. generasjon tross mer rikholdig utstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetsskjold Nissans Safety Shield-teknologier inkluderer nå automatisk nødbremsesystem (AEB), filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt, samt flere andre hjelpefunksjoner for føreren. Såkalt "intelligent" parkeringsassistent skal ifølge Nissan gjøre lukeparkering og manøvrering på trange plasser til en lek. Qashqai får også automatisk nedblending av fjernlysene.

Mer plass Nissan hevder at det også er gjort et løft når det gjelder design og materialkvalitet i interiøret.

Bilen fall skal i hvert fall være romsligere både for folk og bagasje. Bagasjerommet oppgis for eksempel til 430 liter, noe som er 20 liter mer enn i forgjengeren.

NY STIL: Nye Qashqai har utvilsomt en mer markant personlighet enn forgjengeren. Foto: NISSAN

Dette er likevel ikke spesielt imponerende tall i seg selv.

Lasterommet skal imidlertid også være mer fleksibelt, og kommer blant annet med flyttbar bunn/"hylle"-løsning som standard. Det er også nytt at bakluken nå går 15 centimeter høyere.

Alle versjoner får LED kjørelys og enkelte versjoner til og med LED hovedlys.

Enkelt motorrutvalg Lanseringsutvalget omfatter fire turboladede motorer: To bensinmotorer og to dieselmotorer, og som vanlig er både to- og firehjulsdrift tilgjengelig på nye Qashqai.

Tilgjengelige versjoner er som følger:

Bensin
•1,2 DIG-T 115 hk, 190 Nm, forbruk: 0,56 l/mil, CO2: 129 g/km
•1,6 DIG-T 150 hk, 240 Nm, forbruk: 0,56 l/mil, CO2: 132 g/km

HELT SJEF: Selveste Carlos Ghosn presenterte den flunkende nye Nissan Qashqai. Utgående generasjon har vært en sjelden suksess på blant annet det norske markedet, og det knytter seg store forventninger til nykommeren. Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil
HELT SJEF: Selveste Carlos Ghosn presenterte den flunkende nye Nissan Qashqai. Utgående generasjon har vært en sjelden suksess på blant annet det norske markedet, og det knytter seg store forventninger til nykommeren. Foto: Lord Arnstein Landsem / Autofil Vis mer

Diesel
•1,5 dCi 110 hk, 260 Nm, forbruk: 0,38 l/mil, CO2: 99 g/km
•1,6 dCi 130 hk, 320 Nm, forbruk: fra 0,44 l/mil, CO2: fra 115 g/km

CVT og 4x4 Kundene kan også velge mellom manuell girkasse eller en ny Xtronic automatgirkasse. Denne er av typen trinnløs - kontinuerlig variabel eller CVT, og den er kun tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren. Det er også bare denne motoren som er tilgjengelig med firehjulsdrift.

Firehjulsdriftssystemet, som har fått navnet All Mode 4x4-i, skal være mer avansert enn det som fantes på forgjengeren. Vi regner med - noe vi venter på bekreftelse på - at det er det samme som kommer på Nissan X-Trail, som vi omtalte nylig. X-Trail og Qashqai blir mye mer like hverandre og Qahqai +2 vil ikke få en direkte erstatter. Derimot kommer X-Trail med muligheten for en tredje seterad.

Bedre demping Nissan Qashqai har alltid vært en av de bedre folkesuvene når det kommer til kjøredynamikk. Produsenten lover forbedret demping på den nye generasjonen, det vil si at den bedre skal kunne takle korte ujevnheter uten å inngå kompromiss på det dynamiske plan. En av nyvinningene her er to støtdempere med doble stempler.

Elektronisk kontroll Qashqai kommer dessuten med aktiv elektronisk chassis-kontroll, bakkestartassistent og en såkalt Active Trace Control, et system som simulerer differensialbrems. Dette gjøres ved automatisk å bremse forsiktig på hjulet med dårligst grep, for å begrense understyring og gi best mulig veigrep.

Februar Informasjonsansvarlig hos Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum, kan fortelle at nye Nissan Qashqai kommer til Norge i februar. Priser og nærmere spesifikasjoner kommer vi tilbake til når tiden nærmer seg.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.