Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Slik blir barnet ditt en skolevinner

Mor og far betyr mer for barns skoleprestasjoner enn mange er klar over.

TRIVES: Eva Fløystad (9 - t.v.) og Emilie Jølstad Hilde (8,5 - t.h.) synes skolearbeidet blir morsommere når de jobber sammen. De to går i klasse 4A ved Kastellet skole. Foto : Thomas Haugersveen / Dagbladet
TRIVES: Eva Fløystad (9 - t.v.) og Emilie Jølstad Hilde (8,5 - t.h.) synes skolearbeidet blir morsommere når de jobber sammen. De to går i klasse 4A ved Kastellet skole. Foto : Thomas Haugersveen / Dagbladet Vis mer

(Dagbladet): Foreldrenes holdninger til skolegang er helt avgjørende for hva barna får ut av skolen, mener Thomas Nordahl, skoleforsker og professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark.

- Det handler om å gi grunnleggende støtte og oppmuntring til barna fra første skoledag, sier han.

Engasjer deg i skolehverdagen deres, følg opp hver eneste dag med spørsmål om hvordan de har hatt det og hva de har lært.

- Når du viser interesse for skolen, signaliserer du at det de driver med på dagtid er viktig - både for dem og for deg, sier han

Viktig signal Skolen bør alltid prioriteres før alle slags fritidsaktiviteter, fastslår skoleforskeren.

Han har ikke sansen for at foreldre tar ut ungene fra skolen for å reise på ferietur midt i skoleåret. Eller at idrett og andre fritidsaktiviteter blir ansett som viktigere enn lekser.

- Du sender et signal om at skolegang ikke er så viktig. Da risikerer du at de blir mindre motiverte — og at skoleprestasjonene synker, sier Nordahl.

For både norsk og internasjonal forskning er entydig: Når foreldrene engasjerer seg i skolehverdagen, presterer barna bedre.

- Elever som mislykkes i skolen, sliter for å komme seg inn i arbeidsmarkedet. Uforholdsmessig mange havner i NAV-systemet — og det er jo ikke det vi foreldre ønsker for barna våre, sier Nordahl.

Søvn og mat Foreldrene kan hjelpe barnas skolegang ved å sørge for at de får i seg nok mat, søvn og hvile, mener Peder Haug, professor i pedagogikk ved Høgskolen i Volda.

Ikke minst bør mor og far sørge for at barn har sjelefred og at det er greit å være hjemme, slik at de verken gruer seg for å gå hjemmefra eller komme hjem.

- Det høres banalt ut, men disse faktorene har vist seg å ha stor betydning for skoleprestasjonene. Årsaken er at vi alle har en bestemt mengde energi til disposisjon. Hvis barnet må bruke mye energi på for eksempel konflikter i hjemmet, blir det mindre igjen til skolen, sier han.

Foreldrene bør tilstrebe seg å ha et godt forhold til skolen og lærerne, påpeker Haug. Det øker sjansene for at elevene trives. Trivsel er helt avgjørende for barns læring.

- Hvis foreldrene kan henvende seg direkte til skolen og få informasjon om hvordan elevene har det — og omvendt — kan skole og hjem tilpasse seg hverandre, sier han.

Du bør også hjelpe barnet ditt med leksene - selv når du ikke føler deg kompetent.

- Foreldrene kan de være støttespillere for ungene sine, ved å oppmuntre, legge til rette for lekselesing, følge med og sørge for å etterlyse assistanse når det trengs, sier Haug.

Snakk om forventninger -Snakk med barna om hva skolen er og hva slags forventninger de har, råder Håvard Tjora, tidligere «superlærer» i TV-programmet «Blanke ark».

Han tror mange unge ikke forholder seg så mye til at de er i en utdanningssituasjon. Mor og far gjør derfor lurt i å sørge for at barna blir klar over at utdanning koster tid og innsats.

- Hvordan tenker de om sin egen situasjon? Hva ønsker de å få ut av skolegangen og hva gjør de selv for å oppnå dette? Foreldrene bør være tydelige på at det ikke finnes noen snarvei til å få seg en utdanning. Få elever tenker også igjennom hva de selv kan bidra med for å bedre skolemiljøet, som for eksempel å oppføre seg pent mot andre og sørge for å ha en god tone, sier han.

Barne- og ungdomstida består av mer enn skole og lekselesing, understreker Tjora.

Han råder foreldrene til å bli enige med lærerne om hva de mener er rimelig tid å bruke på lekser.

- Noen elever sitter i timevis med leksene i årevis og går glipp av mye annet viktig — som å være sammen med venner og drive med fritidsaktiviteter. Blir barna sittende for mye inne med lekser, kan de lett miste motivasjonen, sier han.

GJØR LEKSER SAMMEN: Thomas Helgheim (9), Kasper Vestnes (9), Eva Fløystad (9) og Emilie Jølstad Hilde (8 ½) går i 4A ved Kastellet skole i Oslo. De synes det er morsommere å gjøre lekser sammen med venner enn å sitte alene. - Da kan vi hjelpe hverandre hvis vi står fast. Men det er jo ikke alltid vi er enige om hvordan vi bør løse oppgavene, sier Kasper. Foto : Thomas Haugersveen / Dagbladet
GJØR LEKSER SAMMEN: Thomas Helgheim (9), Kasper Vestnes (9), Eva Fløystad (9) og Emilie Jølstad Hilde (8 ½) går i 4A ved Kastellet skole i Oslo. De synes det er morsommere å gjøre lekser sammen med venner enn å sitte alene. - Da kan vi hjelpe hverandre hvis vi står fast. Men det er jo ikke alltid vi er enige om hvordan vi bør løse oppgavene, sier Kasper. Foto : Thomas Haugersveen / Dagbladet Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media