TYPISK: Dette er like kjedelig hver gang. Dersom alle hadde fulgt noen enkle regler kunne det i stor grad vært unngått.
TYPISK: Dette er like kjedelig hver gang. Dersom alle hadde fulgt noen enkle regler kunne det i stor grad vært unngått.Vis mer

Slik blir du en kløpper på køkjøring

Følg noen enkle ekspertråd, og bli kømester

Bilkø er utingen enhver bilist ønsker å unngå. Men for titusenvis av bilførere, primært i og rundt våre storbyer, er bilkø blitt en del av hverdagen. Det kalles rushtid.

Men bilkø er også noe du gjerne opplever i forbindelse med høytider og ferieutfart. Ifølge forskere er det å sitte i bilkø ikke bare irriterende - det kan være direkte helsefarlig.

Bremsing og filskifte
At det oppstår bilkø har selvsagt noe å gjøre med veiers underkapasitet. Men det har også ganske mye å gjøre med hvordan vi kjører bil. Det finnes knapt en rushtidsvant bilist som ikke har forbannet medbilister, hvis kjøring man finner provoserende og irriterende.

Men hvordan mener så ekspertene at vi skal opptre? Kristian Wærsted i Statens vegvesen har jobbet med temaet bilkø i årevis.

- Visse typer atferd, som overdreven bremsing og forstyrrende filskifting kan være spesielt køskapende. Det samme gjelder sommel med å følge på foranliggende bil. En typisk hendelse er når det for eksempel står en politibil ved veien, i forbindelse med en hendelse. Da skal folk glo, og øker automatisk avstanden til bilen foran. Da opptrer det strekk og unødvendig kø.

- Kjør jevnt og tett
- Hvordan vi bør kjøre, for å unngå kø, eller for å bidra til at køene ikke blir verre?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kjør jevnt og tett når trafikken blir kritisk stor, og følg aktivt på der køen løser seg opp. Følg også godt med framover, slik at du leser trafikkbildet og tidlig fanger opp oppbremsinger og andre endringer i trafikkbildet. Ikke rot med andre ting, som for eksempel mobiltelefonen.

Det har i mange år vært forsket på intelligent transportsystemer som gjør at biler ved hjelp av sensorer kan «koble seg på hverandre» ved behov, noe Kristian Wærsted mener ville ha løst mye av køproblemet. Trafikkforsker Dagfinn Moe hos SINTEF er åpenbart enig.

FIN FLYT: Kristian Wærsted hos Statens vegvesen med en sjelden kjapp morgentrafikk på Ring 3 i Oslo.
FIN FLYT: Kristian Wærsted hos Statens vegvesen med en sjelden kjapp morgentrafikk på Ring 3 i Oslo. Vis mer

- To ting er viktig i trafikkavviklingen, og det er trafikksikkerhet og effektivitet. Med hensyn til det siste, burde alle kjøretøy kjøre støtfanger mot støtfanger i skiltet hastighet. Men det er jo i dag verken lov eller praktisk mulig.

Moe er enig med Wærsted på flere punkter.

- De aller fleste trafikantene tilpasser avstanden til forankjørende kjøretøy i forhold til den farten trafikkstrømmen har. Rundt 40- 50 km/t er dette gjerne en tidsluke på to sekunder, som øker opptil tre sekunder rundt 70- 80 km/t. I saktegående kø med stopp og start mister mange trafikanter fokus og evnen til å følge på og holde en effektiv og sikker avstand til kjøretøyet foran.

Kort og sikker
Budskapet er altså at vi ville hatt mindre kø på veiene våre hvis bilistene i større grad fulgte med, holdt en kort og sikker avstand til kjøretøyet foran når trafikken er tett, og være snare med å følge på når køen løser seg opp og hastigheten går opp til normalt nivå.

SINTEF: Trafikksikkerhet og effektivitet er viktig for å unngå kø ifølge trafikkforsker i Sintef, Dagfinn Moe.
SINTEF: Trafikksikkerhet og effektivitet er viktig for å unngå kø ifølge trafikkforsker i Sintef, Dagfinn Moe. Vis mer

- Kapasiteten kunne utvilsomt øke en del. Hvor mye er vanskelig å si, fordi den avhenger også av en del andre faktorer som nødvendigvis ikke er knyttet til bilførerens atferd, sier Dagfinn Moe.

Skaper sjokkbølger
Til slutt, en kuriositet. Japanske forskere viste i en video der flere biler kjører i ring, hvordan oppbremsing skaper sjokkbølger bakover, økende kø og til slutt full stopp.

Det finnes egentlig ingen grunn til at det skal bli kø: det er bare bilistenes manglende evne til å kjøre riktig som skaper køen.

GOOGLE MAPS: Google har en tjeneste som viser trifikken langs veiene. Grønn betyr lite, og rød mye trafikk.Tilsvarende tjenester har GPS-ene til Garmin og Tom Tom hatt et par år. Fordelen med Google er at det er gratis.
GOOGLE MAPS: Google har en tjeneste som viser trifikken langs veiene. Grønn betyr lite, og rød mye trafikk.Tilsvarende tjenester har GPS-ene til Garmin og Tom Tom hatt et par år. Fordelen med Google er at det er gratis. Vis mer