GIR RÅD: Filip Ingebrigtsen, her under EM-kvalik på 1500 meter i fjor, trener styrke for beina én gang i uka. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
GIR RÅD: Filip Ingebrigtsen, her under EM-kvalik på 1500 meter i fjor, trener styrke for beina én gang i uka. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Slik blir du en sterkere løper uten å pumpe jern

Fem øvelser du kan gjøre hjemme eller utendørs.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

En sterk kropp gjør deg rustet til mer trening og forebygger skader. Men må vi alltid oppsøke treningsstudio og tunge vekter for å bli sterkere?

Du trenger ikke pumpe jern for å bli sterkere. Din egen kroppsvekt sammen med enkle hjelpemiddel er en fin måte å lure inn styrken på enten etter en løpetur, eller som en egen økt.

Mest spesifikt

Filip Ingebrigtsen, norgesmester på mellomdistanse og bror til EM-vinner Henrik Ingebrigtsen, trener styrke på bein en gang i uken, men det er de spesifikke styrke øvelsene som er viktigst.

Tren løpmuskulaturen • Du som løper bør først og fremst trene opp musklene som løpesteget krever. Og for å unngå skader må muskulaturen være mest mulig likeverdig sterke. • Er du relativt fersk med løping og/eller styrketrening, bør du utføre øvelsene som utholdende dynamisk styrketrening i en periode på 6-8 uker, før du starter med eksplosiv dynamisk styrketrening. • Er du relativt god trent, vil du ha størst effekt av å utføre eksplosiv dynamisk styrketrening med de øvelsene hvor dette er aktuelt, samt supplere og variere med å legge inn utholdende dynamisk styrketrening i tillegg.

- Vi konsentrerer oss mest om hofter, mage og rygg. Hoftemuskulaturen må være sterk for å unngå at vi faller sammen løpeteknisk. En sterk kjernemuskulatur holder kroppen stabil under løpingen. Mye av dette blir gjennomført gjennom noe vi kaller drilløvelser. Det kan for eksempel være høye kneløft og andre lignende løpsrettede øvelser, sier Ingebrigtsen og legger til.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn