UTEN DEMPING: Det finnes en rekke løpesko uten demping og uten såkalt dropp fra hæl til forfot på markedet. De fleste trenger tilvenning til skoene. Foto: NTB Scanpix / Microstock
UTEN DEMPING: Det finnes en rekke løpesko uten demping og uten såkalt dropp fra hæl til forfot på markedet. De fleste trenger tilvenning til skoene. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Slik blir du sterk nok til å løpe på forfoten

Virker forebyggende mot skader og gir en helt annen løpsfølelse.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Unngår du å lande på hælen, vil du på sikt få bedre løpsfølelse og sterkere ben. Forfotløping er derimot ikke noe du mestrer over natten. Den krever tilvenning, og tålmodighet.

Er du en av de som sverger til løpesko med mest mulig demping? Da lander du trolig også på hælen, og med foten foran deg.

Akkurat som når du går, bare i høyere fart og mer kraft. Kaster du skoene og løper barbeint vil du kjenne at du blir tvunget til lande lenger framme på foten.

Tre ganger kraftigere støt

Prøver du å lande på hælen blir støtet gjennom kroppen tre ganger kraftigere. Det er ikke fettputen under hælen sterk nok til å tåle, og du vil få smerter med tiden. Dette er grunnen til at vi bør lande på forfot. Det er derimot ikke en teknikk du øver inn over natten.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn