EUROPAS STØRSTE: Oslo Lufthavn har åpnet ny taxfree-butikk for ankommende på flyplassen. Butikken er over dobbelt så stor, er langt mer luftig og har ... Vis mer

Slik blir Europas største taxfreebutikk

Nå får Gardermoen eget taxfree-kjøpesenter.

Dagbladet): Taxfreebutikkene på Gardermoen omsetter for mer enn hele kjøpesenteret Sandvika Storsenter til sammen. Nå åpnes ny taxfreebutikk på 3500 m2 – som blir Europas største taxfreebutikk for innkommende trafikk. Mens den gamle ”lillebutikken” lukkes.

Egen herreavdeling, enormt vinutvalg og egne billighjørner er noe av det som skal få deg til å fylle kvoten og handleposen.

Innpurt før åpning: Varene er i ferd med å komme på plass. Dermed er alt klart for Europas største taxfreebutikk.               Foto: Travel Retail Norway
Innpurt før åpning: Varene er i ferd med å komme på plass. Dermed er alt klart for Europas største taxfreebutikk. Foto: Travel Retail Norway Vis mer

Med sine vel 3 milliarder i omsetning er de såkalte taxfree- og travel value-butikkene til Travel Retail Norway en gigantisk inntektskilde for sine norske og tyske eiere. Og for flyplass-eieren Avinor, som får 25 prosent av sin inntekt fra TRN.

Millionsatsing

- Nå får Gardermoen en splitter ny tax free-butikk i ankomsthallen, omtrent der den gamle lå. Torsdag morgen åpner TRN 3500 m2 butikk og stenger samtidig deler av den gamle for ombygging frem til 1. desember. Da skal hele nybutikken stå ferdig, samtidig som det åpnes ny taxfreebutikk ved avgang utland. Og neste får, i april, åpner Gardermoen sin nye fløy med enda en stor taxfreebutikk, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad til Dagbladet.

Prisen for nybyggene er 300 millioner kroner, men dette er småpenger i forhold til totalomsetningen i Norge på årlige 5 milliarder.

Go to gate

Den nye butikken i ankomsthallen får gater som er syv meter bred på det smaleste, og denne skiller de ulike avdelingene fra hverandre. Og for første gang får mannfolk sin egen avdeling – med en Kawazaki motorsykkel ved inngangen.

Ny design: Alt forandres i taxfree-området på Gardermoen. Foto: Travel Retail Norway
Ny design: Alt forandres i taxfree-området på Gardermoen. Foto: Travel Retail Norway Vis mer

Vin og champagne utgjør det største delen av lokalet – der utvalget øker fra 400 til 600 ulike merker, mens sprit, tobakk, godterier, parfyme og spesialtilbud får andre områder av butikken som blant annet har overtatt den delen hvor det tidligere var bagasjebånd for innland.

Les også: Dette skjedde da det ble 18-årsgrense på lakrispipe

Flere i kassene

- Er du på jakt etter parfyme eller godterier finner du dette i et område midt i butikken utformet som en stor trekant som utvider seg ned mot betalingskassene. I hvert av trekantens hjørner vil du til enhver tid finne spesialtilbud på ulike vare

Den nye butikken har også utvidet antallet kasser fra 27 til 43, noe som skal gjøre ekspederingen enda raskere enn den har vært tidligere, sier Haakon Dagestad.

- Handlegatene betyr også at taxfreesalget ikke virker påtrengende på noen måte. Hvis du har dårlig tid, eller ikke ønsker å shoppe taxfree akkurat denne gangen, er det raskt og enkelt å komme seg direkte ut til bagasjebåndene, sier Dagestad

Handle på hjemmebane

- Poenget med en stor ankomstbutikk har alltid vært at folk skal handle i Norge, noe som skaper verdier og arbeidsplasser her hjemme, sier Haakon Dagestad i TRN. Den nye ankomstbutikken kommer til å øke omsetningen med opptil syv prosent, anslår han.

- Det blir en moderat økning, fordi det er en butikk hvor kundene har en maksimalkvote å forholde seg til.

Hyggelig tradisjon

- Ikke alle er like begeistret over taxfreebutikker, og mener dette er penger som havner til utenlandske eiere.

- De som taper mest på taxfreebutikken i Oslo er butikken på Kastrup, mener Haakon Dagestad.

- I stedet for å avvikle ordningen burde det heller være glede over at Avinor tjener store penger på at folk handler i Norge, mener han..