DEN KOMMUNISERENDE BILEN: Ford Evos er en konseptbil fra 2011 som inneholder mye av teknologien vi kommer til å forholde oss til i framtida.  Foto: KNUT MOBERG
DEN KOMMUNISERENDE BILEN: Ford Evos er en konseptbil fra 2011 som inneholder mye av teknologien vi kommer til å forholde oss til i framtida. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Slik blir framtidas biler

Selvkjørende, med bedre kommunikasjon og mer elektrisk.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Vi har gjennom kontakt med et stort antall aktører i bilbransjen prøvd å finne ut hva som er de mest realistiske scenariene for bilindustrien framover. En del ting vet vi allerede nå:

• Fra år 2020 kan biler kjøre selv.

FRAMTIDSBILEN? Sveitseren  Frank M. Rinderknecht kommer til å vise sin selvkjørende bil i Genève i mars. Denne skissen gir en indikasjon på hvordan han synes den skal være. Foto: RINSPEED
FRAMTIDSBILEN? Sveitseren Frank M. Rinderknecht kommer til å vise sin selvkjørende bil i Genève i mars. Denne skissen gir en indikasjon på hvordan han synes den skal være. Foto: RINSPEED Vis mer

• Bilene vil kommunisere med hverandre via nettet.

• Fossile drivstoff som bensin og diesel vil fases ut. Elektrifiseringen vil akselerere.
  År 2000 skjedde ikke Mange godt voksne husker at vi i framtida - år 2000 - skulle se flygende biler fyke rundt i futuristiske bylandskap. Slik gikk det ikke, og slik blir det nok ikke med det første. Men at det kommer til å skje mye med bilene, er sikkert.

Framtidsutviklingen i bilindustrien går med rakettfart, og allerede i dag vet vi hvordan bilkjøringen kommer til å foregå om 10-25 år. Lenger fram i tid blir det mye gjetninger.

Ekspertene kaller det individuell mobilitet, men vi kaller det enkelt og greit bilen i framtida:

AVANSERT FRAMTID: Volkswagen implementerer stadig mer avansert teknologi i sine biler. Illustrasjon: VW
AVANSERT FRAMTID: Volkswagen implementerer stadig mer avansert teknologi i sine biler. Illustrasjon: VW Vis mer

• Bilen vil bli en stadig mer kommuniserende maskin.

• Bilen vil forurense stadig mindre, ikke bare i bruk, men også under produksjon og ved destruering.

• Bilen vil være stadig mer beskyttende - førerassistansesystemene utvikles videre, og vi ender opp med biler som så å si kan kjøre av seg selv.
  En drøm? Du setter deg i bilen, trykker på en knapp og den kjører deg dit du skal. I mellomtida kan du sjekke eposten din mens du drikker kaffe, surfe på nettet (bilen har sjølsagt trådløs WLAN installert) eller slappe av med et spill.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan også gå inn på jobbnettet og forberede arbeidsdagen. Bilens systemer har vært tilkoblet over natta og har oppdatert planleggeren og kalenderen.

Du er framme på jobb, kan gå rett inn inngangsdøra, mens bilen parkerer seg selv i parkeringsnivået under kontorbygget. Der lader den batteriene induktivt, mens du jobber, slik den gjorde i garasjen din over natta.

BING! Igjen. Du våkner. Du har sjølsagt bare drømt...

Men er alt dette bare futuristisk tankespinn? Nei, for det hele er basert på teknologier som er under utredning og utvikling hos bilprodusentene - og kanskje særlig hos underleverandørene deres.
  Selvkjørende biler fra 2020 Hva så med den selvkjørende bilen? De fleste bilmerker jobber med ulike løsninger som i stadig større grad overstyrer føreren.

Både Mercedes-Benz, BMW, Audi og Nissan har annonsert at de vil komme med selvkjørende biler i år 2020.

KOMMUNISERENDE BILER: Også Toyota har tro på biler som kommuniserer med omgivelsene og hverandre. Foto: TOYOTA
KOMMUNISERENDE BILER: Også Toyota har tro på biler som kommuniserer med omgivelsene og hverandre. Foto: TOYOTA Vis mer

- Det vil komme mer autonome (som fungerer på egen hånd, journ.anm.) funksjoner, og helt opp til komplett selvkjørende biler på utvalgte strekninger. I august i år lanserte Nissan planer for å fase ut autonome biler i markedet, og målet er å ha dette på plass innen 2020, sier administrerende direktør Pål Simonsen i Nissan.

- Delautonome blir normen Og hva tror administrerende direktør i Mercedes-Benz Norge, Johnny Danielsen?

- Bilene beveger seg mot det autonome, istemmer han.

- Men sjåføren blir nok ikke borte. Ikke minst av juridiske grunner. S-Klasse er der allerede, en bil som delvis kjører selv, og vi tror delautonome biler blir normen om ti år, sier Danielsen.
  Biler som kommuniserer Administrerende direktør hos Opel, Bernt G. Jessen, er noe mer moderat:

- Fortsatt må vi nok kjøre bilene selv, men hjelpen vi får blir stadig bedre.

BÆREKRAFTIG BILINDUSTRI: BMW i3 er elbilen som ble lansert i høst og som representerer bærekraftig helhetstenkning «fra vugge til grav». Foto: BMW
BÆREKRAFTIG BILINDUSTRI: BMW i3 er elbilen som ble lansert i høst og som representerer bærekraftig helhetstenkning «fra vugge til grav». Foto: BMW Vis mer

- Bil-til-bil-kommunikasjon vil være en sentral del av denne sikkerhetsforbedringen, bilene vil også bli i stand til å kommunisere med andre enheter i trafikksystemene, som lyskryss, sier Jessen.

«Intelligent transport» Også Toyota har visjoner for framtida. Her er noe av det administrerende direktør Lars Erik Årøy hos Toyota Norge ser for seg:

- I framtida vil bilene benytte «intelligent transport system»-teknologi til å kommunisere med andre biler i nærheten og med trafikkinfrastrukturen.

- Vi tror også at integrerte løsninger med kollektivtransport og elektriske kjøretøyer blir mer utbredt i store byer, hvor det er ønsker om å redusere biltrafikken betydelig.
  Bil og klima Det blir stadig mer tydelig at på lang sikt er det elektrifisering som er den prioriterte løsningen.

Under elektrifisering finner vi både rent batteridrevne biler, elbiler med hydrogenbasert brenselscelleteknologi og hybrider.

- Trolig vil det bli en blanding av elbiler som utnytter mer effektive batterier og elbiler utstyrt med brenselceller, sier Opel-sjef Bernt G. Jessen.

BILFLY: Denne «bilen» kan fly. USA-firmaet Terrafugia har hatt sin prototype Transition i lufta flere ganger og ønsker å sette den i produksjon. Mer moderne modeller er under planlegging. Foto: Terrafugia
BILFLY: Denne «bilen» kan fly. USA-firmaet Terrafugia har hatt sin prototype Transition i lufta flere ganger og ønsker å sette den i produksjon. Mer moderne modeller er under planlegging. Foto: Terrafugia Vis mer

Mellomsiktige løsninger er mer effektive forbrenningsmotorer, og forbrenningsmotorer som går på biodrivstoff.

Disse har imidlertid utslipp som er skadelige lokalt, selv om de er CO2-nøytrale i bruk.

Elbilsuksess At Nissan tror på elbilen, er ingen overraskelse.

Nissan Leaf har allerede hatt en suksess her i landet ingen trodde var mulig for få år siden.

AEROCAR: Også denne «flybilen» fra Slovakia, designet av  Stefan Klein, har så vidt vært i lufta. Aeromobil versjon 2.5 heter den.  Foto: AEROMOBIL
AEROCAR: Også denne «flybilen» fra Slovakia, designet av Stefan Klein, har så vidt vært i lufta. Aeromobil versjon 2.5 heter den. Foto: AEROMOBIL Vis mer

Men Nissan-sjef Pål Simonsen tror ikke den fossildrevne bilen er død. På spørsmålet om hva de to viktigste drivstoffene framover vil være, svarer han klart og tydelig:

- Fossilt og elektrisk. Elektrisk vil komme også drevet av økonomiske faktorer der landenes handelsbalanse og oljeavhengighet er sterke drivere. Dette er også meget positivt for miljøet.
  Hydrogen aktuelt Hydrogen som drivstoff for biler med forbrenningsmotor ser ut til å ha vært en blindvei.

Men som mer framtidsretta alternativ til batterier, som drivstoff i brenselsceller for elektriske biler, er dette fortsatt aktuelt for noen store bilprodusenter. Deriblant Toyota.

Også Hyundai og Mercedes-Benz fortsetter sin satsing på hydrogen.

NISSAN-DISPLAY: Folkelige Nissan Note testes i disse dager ut av redaksjonen. Den har allerede mye av den framtidsrettede kommunikasjonsteknologien og beskyttelsen mot ulykker tilgjengelig i enkel form. Foto: AUTOFIL
NISSAN-DISPLAY: Folkelige Nissan Note testes i disse dager ut av redaksjonen. Den har allerede mye av den framtidsrettede kommunikasjonsteknologien og beskyttelsen mot ulykker tilgjengelig i enkel form. Foto: AUTOFIL Vis mer