MODERNE T-TAK: Det to-delte taket kan vippes av og legges inn i bagasjerommet. Foto: VOLKSWAGEN
MODERNE T-TAK: Det to-delte taket kan vippes av og legges inn i bagasjerommet. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Slik blir Volkswagens nye SUV-er

Stort barskere blir det ikke.

DinSide: Med Tiguan og Touareg har Volkswagen to av de mest suksessrike SUV-ene i Europa. Nå vil de utvide spekteret med flere nye modeller.

Les også: 17 folke-SUV-er testet - hvilken bør du velge?

En helt ny stil I forbindelse med bilutstillingen i Genève som starter i dag, viser de fram framtidas VW-SUV med konseptbilen T-ROC. Som også navnet antyder, så er det nye og vesentlig tøffere takter bak designet.

T-ROC viser en ny linje og interiørstil, og konseptbilen gir også en pekepinn på at en ekte firehjulstrekker kan kombineres med en luftig kabriolet.

Den midtre delen av taket består av to halvdeler som kan tas av og stues vekk i bagasjerommet.

Av annet nytt får vi se kameraer som er plassert både foran og bak på bilen, og slik utvider synsfeltet i mørket sammen med LED-frontlykter.

Svært lavt forbruk Motoren er en 2,0 TDI med 184 hester og 380 Nm.

BARSK: T-roc er vesentlig tøffere enn søsknene Tiguan og Touareg. Foto: VOLKSWAGEN
BARSK: T-roc er vesentlig tøffere enn søsknene Tiguan og Touareg. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Firehjulstrekksystemet 4Motion har fått tre ulike kjøremoduser: «vei» , «offroad» og «snø» - samtidig som den er utstyrt med både bakkestartassistent og bremsefunksjon i nedoverbakker.

Forbruket skal være så lavt som 0,49 l/mil.

Takket være en lett konstruksjon og den nye såkalte MQB-plattformen (Modular Tverr Matrix), veier SUV-en bare 1.420 kilo.

Les også: Tiguan XL er ventet i 2015
Les også: Her er Norges ti billigste firehjulstrekkere

SVINGER AV HEKKEN: Selv om bilen bare er på konseptstadiet, kan vi vente oss et tøft design når den endelige produksjonsbilen står klar. Foto: VOLKSWAGEN
SVINGER AV HEKKEN: Selv om bilen bare er på konseptstadiet, kan vi vente oss et tøft design når den endelige produksjonsbilen står klar. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.