Slik bor en klesdesigner

Kjøkkenet hos klesdesigneren er innredet med opplevelser og overraskelser.

BLOMSTRENDE: Tapetet Vårklokker er designet av Josef Frank for Borås, borastapeter.se. Kjolen på motebildet til venstre var Per Åge Blomquist Sivertsens masteroppgave på Kunst- og håndverksskolen. Nå er det limt på papp og har fått hedersplass på kjøkkenbenken.  FOTO: Ragnar Hartvig
BLOMSTRENDE: Tapetet Vårklokker er designet av Josef Frank for Borås, borastapeter.se. Kjolen på motebildet til venstre var Per Åge Blomquist Sivertsens masteroppgave på Kunst- og håndverksskolen. Nå er det limt på papp og har fått hedersplass på kjøkkenbenken. FOTO: Ragnar HartvigVis mer

Et personlig interiør kan skapes på mange måter. Noen bruker ting de finner ute i naturen, andre raider loppemarkedene på jakt etter ting å fylle interiøret med.

Per Åge Bergquist Sivertsen er sjefdesigner i designfirmaet FIN OSLO, og han mener det er mange likhetstrekk mellom plaggene han kreerer og interiøret.

Kostymemaker I leiligheten til klesdeisgneren og samboer Knut Osborg er møbler fra 1960-tallet nennsomt blandet sammen med detaljer fra andre tidsepoker.

- Jeg var tidligere ansatt som kostymedesigner i NRK, og plaggene i kostymelageret har gitt og gir meg mye inspirasjon når jeg designer klær. Jeg liker brukte ting med historie, noe som gjenspeiler interiørvalget vårt.

Nostalgisk stil Den blå Finn Juhl-sofaen er blant de få møblene som er nye i leiligheten. Sofaen er nostalgisk i stilen, og passer perfekt sammen med barskapet med innebygd kjøler. Det sto igjen i en leilighet som eiendomsmegler Knut solgte. Da de nye eierne ikke ville ha skapet, ble festligheten fra 70-tallet med hjem.

- Vi har en bevisst stil, som kan betegnes som funkis. Vi drar på loppemarked eller reiser på gårdsauksjoner i Sverige. På torp i Värmland har vi funnet utrolig mye bra.

Høy PH-faktor PH-lampen som henger på kjøkkenet fikk paret billig på en gårdsauksjon.

- Alle lampene våre er bruktkjøp, og vi har funnet flere skatter på auksjoner og loppemarkeder. Men hvis du skal finne gode bruktfunn, må du være tidlig ute og vite hva du ser etter.

Kunst og musikk Designeren reiser mye i jobben. Istanbul er favorittbyen: Øst møter vest, det moderne forenes med det historiske. Her lagrer han duftene, fargene og stemningene. India er et annet reisemål som gir påfyll og inspirasjon.

- Jeg blir inspirert av reiser, kunst og musikk. Da jeg var yngre danset jeg ballett, og det setter nok preg på det jeg designer. Jeg ser folk på gata, og legger merke til detaljer. På reisene bruker jeg kameraet på mobilen mye og knipser bilder av det som fascinerer meg, enten det er et tekstil eller en murvegg som har begynt å forvitre.

Veggen står i flor Kjøkkenveggen mot takterrassen er kledd i svart tapet, som er oversådd med fargefeirende blomster.

- Det frodige tapetet markerer overgangen mellom inne og ute fint. Vi tok ned alle overskapene for å få mer lys inn i rommet, og satset på store skuffer istedenfor. To rommelige stålskuffer utgjør kjøleskapet.

Paradis på taket Da paret var på visning, var den 50 kvm store takterrassen dekket med takpapp. Den hadde ennå ikke vært i bruk.

- Vi så med én gang potensialet, og takpappen ble erstattet med gulv i vedlikeholdsfri lerk. Terrassen bruker vi så fremt det er vær til det. Vi åpner gjerne dagen i frokosthjørnet. Vi kan gå rett ut fra kjøkkenet til terrassen - praktisk når vi har gjester. Solen skinner fra tidlig morgen til den går ned om kvelden. Om sommeren dyrker vi bringebær, blåbær, grønnsaker og urter, terrassen er et paradis.

Les også

Her shopper du design

Leken leilighet med kviger

Original loftsleilighet

30 apper for småunger

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

HELÅRSBLOMSTRING: Boråstapetet skaper en botanisk overgang mellom ute og innemiljøet på terrassen. Det solide trebordet er arvet, mens Poul Henningsens PH-lampe er et loppiskupp. Lyse Dysthe-stoler og pinnestoler, sistenevnte er kjøpt på loppemarked. FOTO: Ragnar Hartvig
HELÅRSBLOMSTRING: Boråstapetet skaper en botanisk overgang mellom ute og innemiljøet på terrassen. Det solide trebordet er arvet, mens Poul Henningsens PH-lampe er et loppiskupp. Lyse Dysthe-stoler og pinnestoler, sistenevnte er kjøpt på loppemarked. FOTO: Ragnar Hartvig Vis mer
BLIKKFANG: Maleriet er signert den polsk-norske kunstneren Ryszard Warsinski (1937-1996). Bordet er lagd av Knut Osborg, det er en herdet glassplate som har fått hjul på. Stolen og lampen er bruktfunn fra 1960-tallet. FOTO: Ragnar Hartvig
BLIKKFANG: Maleriet er signert den polsk-norske kunstneren Ryszard Warsinski (1937-1996). Bordet er lagd av Knut Osborg, det er en herdet glassplate som har fått hjul på. Stolen og lampen er bruktfunn fra 1960-tallet. FOTO: Ragnar Hartvig Vis mer
NOSTALGI: Sofaen Poet er fra 1941, designet av danske Finn Juhl. I bakgrunnen skimtes et rødt maleri som klesdesigneren kjøpte da han var 18. FOTO: Ragnar Hartvig
NOSTALGI: Sofaen Poet er fra 1941, designet av danske Finn Juhl. I bakgrunnen skimtes et rødt maleri som klesdesigneren kjøpte da han var 18. FOTO: Ragnar Hartvig Vis mer
ARBEIDSROM: Per Åge Bergquist Sivertsen sier det er mange likhetstrekk mellom det han kreerer og interiøret. På veggen henger inspirasjonsbilder og et lite utvalg av hans kreasjoner. FOTO: Ragnar Hartvig
ARBEIDSROM: Per Åge Bergquist Sivertsen sier det er mange likhetstrekk mellom det han kreerer og interiøret. På veggen henger inspirasjonsbilder og et lite utvalg av hans kreasjoner. FOTO: Ragnar Hartvig Vis mer
BERUSENDE: Barskapet fra 1970-tallet er formet i tre, har innebygde kjølelementer og hjul på bakerste beinrekke. FOTO: Ragnar Hartvig
BERUSENDE: Barskapet fra 1970-tallet er formet i tre, har innebygde kjølelementer og hjul på bakerste beinrekke. FOTO: Ragnar Hartvig Vis mer