VANN KJØLER: De fleste av oss foretrekker nok å kjøre på tørr asfalt, men en våt og kald sommer kan bidra til å redusere dekkslitasjen. Friksjon og varme sliter på dekkene, og vann kjøler. Foto: Rune Korsvoll
VANN KJØLER: De fleste av oss foretrekker nok å kjøre på tørr asfalt, men en våt og kald sommer kan bidra til å redusere dekkslitasjen. Friksjon og varme sliter på dekkene, og vann kjøler. Foto: Rune KorsvollVis mer

Reduser utgiftene til dekk

Slik dobler du levetiden på dekkene - og halverer utgiften

Ikke la pengene rulle ut.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Med riktig kjørestil kan du enkelt øke dekkenes levetid med 10.000 kilometer. Får vi en kald og våt sommer i tillegg, kan dekkslitasjen reduseres med så mye som 75 prosent, sammenliknet med om du kjører på varm og tørr asfalt.

- Sommertemperatur eller nedbørsmengde er det lite du kan gjøre med. Bortsett fra kanskje å flytte nordover eller til Bergen. Det er imidlertid et faktum at en våt og kald sommer har stor innvirkning på slitasjen til dekkene, sier Frank Larsen, som har jobbet med utvikling av dekk i en mannsalder. Først for Viking i Askim, deretter for Continental.

Varme og friksjon

- Årsaken er rett og slett at jo varmere dekket blir jo høyere blir friksjonen mot asfalten og jo fortere slites det. Vann på veien bidrar til å kjøle ned dekket og gir samtidig mindre friksjon mot underlaget, forklarer Larsen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn