Slik er Norwegians nye «drømmefly»

Dagbladet ble med på en av de første kommersielle flygningene.

40 000 FOT, ET STED OVER NORDSJØEN (Dagbladet): Det har tatt to ekstra måneder, kritikk i pressen og forsvarstaler fra Bjørn Kjos. Men torsdag var Norwegians nye «drømmefly», Boeing 787-8 Dreamliner, i drift.

- Det er fantastisk at dette er i gang, sier Norwegian-sjef Kjos til Dagbladet etter takeoff fra Gardermoen mot London.

Flyet koster rundt én milliard kroner. I rundt en måned skal Norwegian fly 787-en på korte europeiske ruter, før det settes inn på langdistanse til New York og Bangkok.

LANGDISTANSE Norwegian har fått sitt første av i alt åtte Dreamliner-fly. Fem leases og tre kjøpes. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
LANGDISTANSE Norwegian har fått sitt første av i alt åtte Dreamliner-fly. Fem leases og tre kjøpes. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

- Flyet må holdes lenge i lufta. De kan ikke flys 12 timer i døgnet som i dag. Du må opp i 18 timer med utnyttelse. Har du en 15-20 år gammel bil må den på verksted hver 5000. km. En ny bil går 50 000 km. Sånn er det med dette flyet, sammenliknet med andre, sier han.

Dreamliner ble forsinket, beryktet og berømt for batteriene som hadde en tendens til å ta fyr. Disse er nå byttet ut.

- Det var dumt at flyet ble forsinket på grunn av batteriene, men greier du å bygge et romfartøy og sende folk til månen må du greie å reparere et batteri, sier Kjos.

- Bekjemper jet lag Boeing nye flaggskip går noen av de minste og eldste 737-ene, som du kjenner fra innenriksfart, på to-gangen. Det er nesten dobbelt så langt (57 meter), har dobbelt så stort vingespenn (60 meter) og med Norwegians konfigurasjon får det plass til dobbelt så mange passasjerer (291 snuter).

32 av disse kan breie seg med bedre plass på selskapets versjon av businessklasse helt foran i kabinen. Resten må fortsatt belage seg på den kjente og ikke alltid så kjære treseteren lengre bak. Antall seter i denne konfigurasjonen er helt opp mot grensen til hva som er mulig, så beinplassen blir ikke allverden bedre enn det du er vant til.

Til gjengjeld er vinduene 65 prosent større enn før, mens trykket og luftfuktigheten i kabinen skal reflektere en høyde som er nærmere den du lever i til daglig.

To enorme luftfiltre under passasjerene skal filtrere bort dårlig lukt fra sidemannen så vel som biologisk materiale, mens et lyssystem simulerer soloppgang og en døgnrytme som ikke forvirrer kroppen helt. Det er vanskelig å si noe om dette faktisk har en effekt etter en kort, kort tur til London, men pilotene sier følgende:

BREDT: Ni plasser i bredden på økonomiklasse. Flyet er konfigurert for 297 passasjerer noe som er helt opp mot makskapasitet. Benplassen blir derfor ikke så veldig annerledes fra det du er vant til. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
BREDT: Ni plasser i bredden på økonomiklasse. Flyet er konfigurert for 297 passasjerer noe som er helt opp mot makskapasitet. Benplassen blir derfor ikke så veldig annerledes fra det du er vant til. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

- Det gjør at man er mer utvilt og opplever mye mindre jetlag ved ankomst, sier flyversjef Torstein Hoås i Norwegian til Dagbladet.

Forsinket på dag én For anledningen hadde flyet også sjefen sjøl, Bjørn Kjos, det tilsynelatende komfortabelt på premium economy-delen av kabinen. Her er det bredere seter og mer beinplass.

Ved landing så Kjos imidlertid ikke så rent lite stresset ut. Flyet skulle ha en kort turnaround, eller snuom-tid på norsk, og returnere direkte til Oslo. Norwegian-sjefen skulle bli med det samme flyet tilbake, men flyet var 40 minutter forsinket.

Flytypen er helt ny i Norge og det betyr at ting tar tid.

BREDT: Sju seter i bredden på premiumklassen foran i flyet. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
BREDT: Sju seter i bredden på premiumklassen foran i flyet. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

- På veien hit fikk de slot i Alicante som forsinka ankomsten inn. Det vil være en innkjøringsfase før folk - særlig de på bakken - får det i fingrene. Vi har korte turnaround-tid, sier Kjos til Dagbladet.

Måtte ut Flere av passasjerene om bord var flyentusiaster som reiste utelukkende for å prøve den nye modellen, og skulle tilbake til Norge med den samme maskinen kort tid etter ankomst. De måtte likevel ut for å oppleve det britiske sikkerhetsregimet på flyplassen.

- Må også du helt ut av flyet og gå gjennom alle kontroller på nytt, eller kan du som sjef bare bli ombord?

- Tja, det er det vi prøver å finne ut av nå.

TEKNISK: Berøringsskjerm og underholdningssystem på hvert sete.  Foto: Geir Barstein / Dagbladet
TEKNISK: Berøringsskjerm og underholdningssystem på hvert sete. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

Norwegian-sjefen ble tvunget til å forlate sitt eget fly og returnere senere.

Android ombord Operativsystemet Android, som er godt kjent fra smarttelefoner og nettbrett, drifter underholdings- og nyttesystemet. Ved hjelp av en touchscreen kan du se hvor i verden flyet er, hvordan utsikten fortoner seg fra cockpit, bestille fimer eller mat og drikke.

Forretningsutvikler Boris Bubresko viser fram Dreamlinerens menysystem.

- Ikke minst får man svar på det både barn og voksne lurer på, sier Bubresko mens pekefingeren svisjer fram og tilbake på skjermen.

FLYVENDE DATA: Pilotene beskriver 787-en som et «IT-fly». Omtrent alt styres ved hjelp av datamaskiner. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
FLYVENDE DATA: Pilotene beskriver 787-en som et «IT-fly». Omtrent alt styres ved hjelp av datamaskiner. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

- «Hvor langt er det igjen?»

En drøy time, er svaret. På grunn av forsinkelsen er vi fortsatt litt bak. Ifølge Bubresko er snart mat- og drikketrallene som tar opp hele midtgangen på flyet også snart en saga blott. Om en stund kan du «legge igjen kortet i baren» ved å dra det i en leser på stolen foran deg. Dette var ikke i drift i løpet av denne turen og dermed umulig å vurdere.

- Med Android-systemet blir det forhåndsbestilling og levering ved setet.
 
- Hva kostet Android-systemet?

SOLBRILLER: Luka du drar ned for å stenge ut sola er borte. I stedet kan du dimme vinduet trinnvist og elektronisk. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
SOLBRILLER: Luka du drar ned for å stenge ut sola er borte. I stedet kan du dimme vinduet trinnvist og elektronisk. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

- Den dealen var det jeg som forhandlet fram. Men det beløpet sier jeg ikke.

Videre har flyet en rekke forskjellige innstillinger for kabinlys. Boris Bubresko demonstrerer hvordan lyset kan dimmes sakte, endre farge og skrus sakte på «for å gi passasjerene en behagelig oppvåkning».

787-ene lover å være mer behagelig for passasjerer, raskere og med større rekkevidde enn andre sammenliknbare mellomstore, brede fly med to midtganger, som for eksempel Boeings egen aldrende 767. Ifølge selskapet bruker det 20 prosent mindre drivstoff og flyr raskere.

STERK SOL: Men løsningen kan være ubehagelig. Det går ikke å stenge sola helt ute. Dersom den står lavt over horisonten er det fortsatt ubehagelig å se ut. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
STERK SOL: Men løsningen kan være ubehagelig. Det går ikke å stenge sola helt ute. Dersom den står lavt over horisonten er det fortsatt ubehagelig å se ut. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

Mye av dette skyldes materialvalget. I motsetning til det tradisjonelle flyskrogmaterialet aluminium, er dette hovedsaklig bygget av mye lettere og sterkere komposittmaterialer.

Solproblemer Mye er annerledes. 787 er ekstremt stille og du kan hviske hemmeligheter til sidemannen. Noe av det som bråker mest i marsjhøyde er luftkondisjonsanlegget.

Mens det kanskje er et savn for de få av oss som ønsker å høre det uforfalskede brølet fra de to Rolls-Royce Trent 1000-motorene i full mundur (og som likte hjulvisplyden i MD-80-ene fra gamledager), oppleves det nok for de aller fleste som mindre slitsomt, spesielt på de interkontinentale langturene som dette flyet er ment for.

Og mulig at placeboeffekten slår inn, men selv på korte hopp virker luften om bord mer behagelig enn på eldre fly.

ANDROID: Underholdningssystemet er basert på operativsystemet Android, kjent fra mange smarttelefoner. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
ANDROID: Underholdningssystemet er basert på operativsystemet Android, kjent fra mange smarttelefoner. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

Vinduene er imidlertid et stort minus. Den plata du er vant til å trekke ned når sola slår inn med full styrke er borte. I stedet har glasset en elektronisk dimming som du kan styre opp og ned innenfor visse grenser. Det er som å ta på en solbrille: Sola blir svakere, men er der fortsatt.

Når den står rett inn mot deg, er det ubehagelig å se ut vinduet - uansett hvilke knapper du trykker på.

Du kan ikke mørklegge vinduet helt, noe som klart blir plagsomt om du flyr vestover med sola som henger lenge like over horisonten. Ta med en ansiktsmaske om du vil være sikker på å få sove.

TRALLE: Skjermen åpner for at passasjerer kan bestille mat og drikke direkte. Systemet er foreløpig ikke i drift, så da må serveringen inntil videre gjøres på gamlemåten. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
TRALLE: Skjermen åpner for at passasjerer kan bestille mat og drikke direkte. Systemet er foreløpig ikke i drift, så da må serveringen inntil videre gjøres på gamlemåten. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer
SJEFEN: Norwegian-sjef Bjørn Kjos var med på jomfruturen til London. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
SJEFEN: Norwegian-sjef Bjørn Kjos var med på jomfruturen til London. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer
BRØDRE: Dreamliner har omtrent samme kapasitet som Boeings aldrende 767-maskiner. Foto: AP/Wilfredo Lee/NTB Scanpix
BRØDRE: Dreamliner har omtrent samme kapasitet som Boeings aldrende 767-maskiner. Foto: AP/Wilfredo Lee/NTB Scanpix Vis mer