NYE AUDI A4: Vi har prøvekjørt den oppgraderte versjonen. Sjekk hva vi synes. FOTO Audi
NYE AUDI A4: Vi har prøvekjørt den oppgraderte versjonen. Sjekk hva vi synes. FOTO AudiVis mer

Slik er nye Audi A4

Vi har prøvekjørt den.


Om ikke lenge kommer BMW med en helt ny 3-serie, derfor passer det veldig godt at A4 får seg et omfattende ansiktsløft.

Dagens A4 har helt siden lanseringen i 2007 vært en bil som har scoret godt i våre tester. Men med en Mercedes C-klasse med en veldig vellykket midtlivsoppgradering og en flunkende ny 3-serie like rundt svingen, er det godt at Audi tar grep.

Og det er de flinke til; Audi gir nå A4 det lille løftet den trenger for å holde seg på nivå med nevnte konkurrenter i noen år til.

Mange bekker små Nye A4 er langt ifra noen revolusjon, men et godt eksempel på evolusjon. Et langt fra ukjent fenomen når det gjelder ingeniørene fra Ingolstadt - uten at det ligger noe negativt i det. Endringene fra dagens modell er nemlig ganske små, men til gjengjeld ganske mange. En polering av et allerede godt produkt, kan man si.

NYE AUDI A4: Her er helt ferske bilder. FOTO Audi
NYE AUDI A4: Her er helt ferske bilder. FOTO Audi Vis mer

De mest synlige er uten tvil endringene på eksteriøret. Ny grill, nye lykter, nye tåkelys, nytt panser og støtfanger, nye felger og nye LED baklys, skal gi A4 et skarpere og mer moderne design.

Selv om den fortsatt lett kan forveksles med dagens modell, er vi enige i at den ser mer moderne ut. At den nå er enda mer lik storebror A6 ser vi ingen ulemper ved.

Det er også gjort designmessige endringer inne i kupeen. A4 har fått nytt ratt med nytt betjeningskonsept, nytt instrumentpanel, nye farger på interiøret og diverse pynt i form av brytere i krom og paneler i sort høyglans. Små grep, men nok til at kjennere legger merke til endringene.

Mer sofistikert utstyr I tillegg til nevnte utstyr kan den teknologiinteresserte underholde seg med et oppgradert MMI-system med blant annet Google Earth navigasjon, online trafikkinformasjon, og WLAN hotspot der opp til 8 trådløse enheter kan være på nett i bilen på en gang.

LITEN FORANDRING: Nye A4 er så og si identisk med dagens A4. Litt annen finish, samt en del nytt utstyr er det man merker mest til på innsiden. FOTO: Audi
LITEN FORANDRING: Nye A4 er så og si identisk med dagens A4. Litt annen finish, samt en del nytt utstyr er det man merker mest til på innsiden. FOTO: Audi Vis mer

Samtidig har Audi oppgradert Drive Select-systemet som tilpasser bilen etter kjørestil, førerinformasjonssystemet har nå fått tretthetsvarsling, og adaptiv fartsholder med nødbremseassistent om du kjører under 30 km/t er på plass.

Lavt forbruk og utslipp Som forventet har Audi klart å redusere forbruk og utslipp i nye A4. En snittredusering på 11 % er et sikkert tegn på at de har tatt oppgaven på alvor.

Vi kan nevne eksempler som:

A4 3,0 TDI 204 hk: 0,49 l/mil og CO2-utslipp 129 g/km. A4 1,8 TFSI 170 hk: 0,57 l/mil og CO2-utslipp 134 g/km A4 2,0 TDI 136 hk; 0,43 l/mil og 112 g/km Audi bytter også ut enkelte av motorene i dagens motorprogram. 1,8 TFSI motoren som i dag har 160 hk hopper opp til 170 hk, og erstatter også dagens 2,0 TFSI med 180 hk. Dagens toliters diesel på 170 hk øker til 177 hk, samtidig som 2,7-litersdieselen på 190 hk erstattes av trelitersdieselen vi har kjørt i f.eks. A6 på 204 hk.

Mindre aktuelt for det norske markedet er at 3,2 FSI byttes ut med 3,0 TFSI på massive 272 hk. A4 blir også utstyrt med elektromekanisk styring for å kunne leveres med blant annet styreassistanse for fører.

Tett i toppen Kjøremessig er nye A4 så og si identisk med dagens modell. Med andre ord er det en velkjørende bil med ganske så sportslige egenskaper, som gir et veldig dynamisk inntrykk på flotte portugisiske landeveier.

NYE AUDI A4: Her er helt ferske bilder. FOTO Audi
NYE AUDI A4: Her er helt ferske bilder. FOTO Audi Vis mer

Som nevnt i våre tidligere A4-tester har den et forholdsvis fast understellsoppsett og seter som er forholdsvis harde i stoppen, men de flotte veiene gjør at dette ikke er like framtredende som tidligere. Vi gleder oss derfor til å kjøre den over telehiv på norsk vei når de første bilene kommer til landet i februar 2012.

Marius Tegneby, informasjonsansvarlig hos Møller, forteller at de endelige prisene ikke er ferdige før satsene i det statsbudsjettet er satt. Han røper riktignok at prisene blant de mindre motorene i sortimentet vil ligge på cirka samme nivå som dagens A4, og at de kraftigere motorene vil bli noe rimeligere. 1,8 TFSI 170 hk vil bli rundt 10 000 kroner rimeligere enn dagens 160-hester, forteller han.

Les også:

LIK STOREBROR: Eksteriørendringene gjør at nye A4 blir mer lik storebror A6. FOTO: Audi
LIK STOREBROR: Eksteriørendringene gjør at nye A4 blir mer lik storebror A6. FOTO: Audi Vis mer

Tidligere Audi A4-tester

Slik er nye BMW 3-serie

Vi har kjørt verdens beste sportsbil

NYTT INSTRUMENTPANEL: Nye Audi A4 har blitt oppgradert også innvendig. FOTO Audi
NYTT INSTRUMENTPANEL: Nye Audi A4 har blitt oppgradert også innvendig. FOTO Audi Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

ENDRINGER I KUPEEN: A4 har fått mange designmessige endringer. FOTO Audi
ENDRINGER I KUPEEN: A4 har fått mange designmessige endringer. FOTO Audi Vis mer