I FLYTSONEN: Tora Berger nyter tiden med sitt første barn, Aleksander, men får også tid til å jobbe i mammapermen. Foto: Hans Arne Vedlog
I FLYTSONEN: Tora Berger nyter tiden med sitt første barn, Aleksander, men får også tid til å jobbe i mammapermen. Foto: Hans Arne VedlogVis mer

Slik er Tora Bergers (34) nye liv

- Jeg var forsynt med skiskytterlivet.

MERÅKER (Dagbladet): - Eplekaka fryste jeg visst i går, men sjokolade har jeg!, sier Tora Berger blidt, og plasserer en 200 grams melkesjokolade mellom kaffekoppene på salongbordet.

Det er en stille formiddag i den lille trøndelagsbygda Meråker, gjennom stuevinduet er det utsikt til jorder, trær med vakre høstfarger og fjellene som er kjent for sine gode skianlegg. På en matte foran vinduet ligger Aleksander (6 måneder), tester stemmekraften og smiler.

For bare litt over et år siden så livet til Tora Berger helt annerledes ut. Skiskytterdronningen, som har to OL-gull, åtte VM-gull og 28 seiersrenn i verdenscupen på samvittigheten, valgte å legge opp.

- Motivasjonen sviktet. Jeg var forsynt med skiskytterlivet, med alle åra der jeg hadde måttet legge mye til side, sier Berger.

Hun glemmer ikke frihetsfølelsen hun fikk da hun en kveld i slutten av april i fjor satte seg ned med et glass rødvin.

««Jeg var litt kjedelig av meg som toppidrettsutøver, jeg var så fokusert på å gjøre ting riktig.»»

- Jeg nøt tanken på at jeg ikke skulle på trening dagen etter! Opplevelsen av helger og fridager og tv-kvelder var fantastisk. Jeg har ikke vært bortskjemt med det.

Skiskytterkarrieren holdt faktisk på å gå i vasken for Tora Berger før den i det hele tatt startet. Hun ble tidlig tatt ut til landslaget, men før hun slo gjennom sto nedturene i kø.

- Jeg gikk på en smell som 20-21-åring. Jeg ville litt for mye og trente litt for mye, og til slutt var jeg helt ute av balanse. Jeg var i elendig form og mye syk. Jeg vurderte faktisk å gi meg, jeg så ikke noe poeng i å møte nedtur etter nedtur.

- Hva fikk deg til å fortsette?

- Jeg husker at mamma sa: «Det finnes jo mye annet du kan gjøre». Da innså jeg at det var dette jeg ville. Jeg tok tak, oppsøkte hjelp og fant formen. Jeg skjønte viktigheten av restitusjon mellom øktene. Deretter gikk det framover.

Mer enn ti år etter la hun opp. Da var tiden inne for å realisere drømmer og opplevelser hun har måttet ofre i skiskytterkarrieren. Sammen med ektemannen Trond Teveldal dro hun til Lofoten og Helgelandskysten der de padlet kajakk, gikk fotturer og bodde i lavvo i en måned.

- Det var fantastisk, og noe jeg hadde drømt om lenge. Jeg tror det må bli flere turer dit, sier Berger.

På våren i fjor deltok hun i Mesternes Mester og var med juniorlandslaget på skiskyttersamlinger. På høsten startet hun som prosjektleder i Norges Skiskytterforbund.

- Jeg sa ja til alt jeg ble spurt om! Jeg var litt kjedelig av meg som toppidrettsutøver, jeg var så fokusert på å gjøre ting riktig. Etter at jeg la opp ble jeg mer åpen for nye ting og fikk lyst til å gjøre alt!

« «I fjor brukte jeg mye tid på å finne ut hvem jeg var uten skiskytingen. Det vet jeg for så vidt ikke ennå.»»

- Var det en form for identitetssøken?

- Ja. I fjor brukte jeg mye tid på å finne ut hvem jeg var uten skiskytingen. Det vet jeg for så vidt ikke ennå. Jeg har ikke hatt så mye tid til å tenke på det! 

Livet har nemlig ikke blitt mindre travelt etter at hun i april ble mamma for første gang.

- Jeg ante ikke hva jeg gikk til, så jeg var ganske åpen. De første nettene med lite søvn tenkte jeg: «Hva har jeg gjort»! forteller Berger.

Aleksander følger årvåkent med i samtalen fra mammas fang.

- Men jeg hadde faktisk trodd det skulle være enda mer slitsomt. Han er veldig snill og grei. Selv skrek jeg konstant i flere måneder som baby, sier hun og ler.

- Har du forandret deg etter at du ble mor?

- Jeg har blitt mer forsiktig og mer følelsesmenneske. Det begrenser seg hva jeg kan se på TV, for eksempel. Det er så mye krig og elendighet og jeg synes de viser så mye. Det klarer jeg ikke å se på.

Hun har også møtt seg selv i døra når andre skal passe sønnen.

- Selv om det bare dreier seg om et par timer, kan jeg bli litt stressa. Det beste er når jeg har kontrollen selv!

DRØMMETUR: Tora og ektemannen Trond dro på kajakkktur
langs helgelandskysten med hundene Tarzan og Bajas. Foto: Privat
DRØMMETUR: Tora og ektemannen Trond dro på kajakkktur langs helgelandskysten med hundene Tarzan og Bajas. Foto: Privat Vis mer

Fra en karriere med fokus på seg selv og egne prestasjoner, har hovedpersonen i livet hennes nå blitt liten bylt i blå ulldress.

- Å fokusere på meg selv har ikke preget meg som person, jeg har sett på det som en del av satsingen. Men klart det har vært ensporet og krevende. Det er godt å slippe det nå.

Det er ikke bare Aleksander som fyller dagene i den tidligere toppidrettsutøverens nye liv. Jobben i skiskytterforbundet tar hun seg også tid til. Berger jobber som prosjektleder med rekruttering fram mot skiskytter-VM i Oslo 2016. I sommer reiste hun Norge rundt på rekrutteringsturné.

- Vi retter oss mot barn fra 6-12, men også mot foreldrene. Skal en lykkes som skiskytter kreves det mye av foreldrene. Til gjengjeld blir både foreldrene og utøverne del av et fantastisk miljø, sier Berger.

- Vil dere oppfordre Aleksander til å bli skiskytter?

- Vi vil sikkert gi ham muligheten til å prøve. Men han skal få bestemme helt selv om det er noe han har lyst til å drive med, understreker hun.

Da hun la opp takket hun sine egne foreldre varmt for innsatsen.

- Hadde det ikke vært for deres engasjement og økonomiske støtte, hadde jeg aldri fått muligheten, forteller Berger, som startet med skiskyting som tiåring.

HVERDAGSTRIM: Tora Berger prøver å få trent en time hver dag, aller helst uten baby. Foto: Hans Arne Vedlog
HVERDAGSTRIM: Tora Berger prøver å få trent en time hver dag, aller helst uten baby. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer

Mannen Trond var med henne på turnéen for å hjelpe til med lille Aleksander.

- Han er en flink far, og det hadde ikke gått uten hans hjelp, sier Berger.

Nå jobber hun rundt 40 % stilling, og pendler en del til Oslo.

- Det er ingen som spør en mann hvordan det går an å jobbe nå som du er blitt far. Det har vært godt for hodet mitt å jobbe i mammapermen. Jeg opplever også at vi får mer kvalitet på tiden vi får sammen, sier Berger.

Hun stryker sønnen over panna.

- Men tidsklemma, den er der!

Tidsklemma til tross, trening blir det tid til. I vinter ble det mange skiturer med den store magen, i vår tok trilleturene over. Nå liker Tora Berger å trene enten på morgenen eller kvelden, når sønnen sover.

- Det er deilig å trene bare for gøy, uten å måtte prestere. Jeg savner ikke treningshardkjøret, sier hun.

- Hva er de beste minnene dine fra skiskytterkarrieren?

- Resultatmessig er det OL-gull, men det beste har vært det gode miljøet. Vi har delt mange gleder og hatt det veldig trivelig sosialt.

- Savner du det?

- Nå har jeg så mye annet å tenke på! Det var artig der og da, men det er godt å slappe av på sofaen foran tv-en også, sier Berger muntert.

- Hva er det viktigste du har lært?

- Å være tålmodig og å jobbe målrettet. Jeg har alltid bodd sammen med andre, og det har gjort meg tolerant overfor andre mennesker. Jeg tror det er en fin egenskap å ha med seg.

Hun nyter å kunne fylle fridagene med hva hun vil, framfor den obligatoriske hvilen.

- Det er godt å se gubben litt mer, ta en fjelltur og ha fri når en har fri, sier Berger.

En av favorittsyslene er strikking. Som toppidrettsutøver kunne hun gjerne strikke under en spinningøkt eller når hun forberedte seg til renn. Nå jobber hun med en strikkebok med egne oppskrifter som skal gis ut på Gyldendal, og har nylig startet nettbutikken Strikkehula sammen med tre andre.

- Strikking er en stor hobby for meg, så da tilbudene om bok og nettbutikk kom måtte jeg jo bare takke ja!

Hun trives med hva tilværelsen som ja-mennesket har gitt henne.

- Jeg synes det er veldig godt å leve mer normalt og ha en vanlig jobb. Målet mitt framover er å prioritere tid til Aleksander og Trond. Å ikke ha så mye å gjøre rett og slett.

- Hvilke karrieremål har du framover?

- Jeg har ikke de store målsettingene om å bli noe stort. Jeg har levd karrierelivet i mange år, sier Berger.

Hun har kontrakt med Skiskytterforbundet fram til våren.

- Jeg vil jobbe med det jeg har mest kunnskap om, men jeg vet ikke om det blir skiskyting for resten av livet, sier hun.

En ting er i alle fall sikkert. Hun kommer ikke til å gjøre som Marit Bjørgen planlegger, nemlig å returnere til skisporet året etter fødsel.

- Det går sikkert an, i alle fall hvis man har et godt apparat rundt seg. Men for min del er jeg forsynt. Det er deilig å slippe å prestere og heller bare kose seg med å se på.

GULLDAME: Tora Berger vant to OL-gull i karrieren. Her poserer hun med gullet på 15 kilometeren fra Vancouver-OL i 2010. Foto: Mirko Guarriello / EPA / NTB Scanpix
GULLDAME: Tora Berger vant to OL-gull i karrieren. Her poserer hun med gullet på 15 kilometeren fra Vancouver-OL i 2010. Foto: Mirko Guarriello / EPA / NTB Scanpix Vis mer