STÅ OPP:  Om sommeren er det viktig å holde lyset ute om natta, men når du våkner er det lurt å få litt sol i ansiktet så fort som mulig. Da får du energi, kommer i gang med dagen og sover bedre når natta kommer igjen, ifølge søvnekspert Bjørn Bjorvatn. Foto: COLOURBOX
STÅ OPP: Om sommeren er det viktig å holde lyset ute om natta, men når du våkner er det lurt å få litt sol i ansiktet så fort som mulig. Da får du energi, kommer i gang med dagen og sover bedre når natta kommer igjen, ifølge søvnekspert Bjørn Bjorvatn. Foto: COLOURBOXVis mer

Slik får du bedre SOMMERSØVN

Sommernettene kan være slitsomt lyse og varme.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): - Vi trenger lyset om dagen for å få energi når vi er våkne og for å sove bedre om natta. Et godt råd for å sove godt om sommeren er derfor å være aktiv og ute i lyset på dagtid.

Dette sier Bjørn Bjorvatn, lege ved Bergen Søvnsenter og senterleder ved Nasjonal kompetansesenter for søvnsykdommer (SOVno).

Han forteller at de fleste klarer seg med mindre søvn om sommeren enn om vinteren.

Det har også med lyset å gjøre. Om vinteren vil det manglende lyset gjøre at døgnrytmen blir dårligere regulert, og man er gjerne trettere om dagen.

Dermed sover man gjerne litt lenger, men uten å bli mer uthvilt.

SLIK SOVER BARNA BEDRE Varmen, lyset og ferie med masse spennende som skjer om sommeren kan også forstyrre søvnen til de minste av oss.- Når det gjelder små barn under tre år, anbefaler jeg at det holdes ganske faste leggetider slik som man har til daglig. Dette er spesielt fordi de aller fleste småbarn våkner til samme tid om morgenen, og gjerne enda tidligere om de har lagt seg seinere om kvelden. Noen barn i to til treårsalderen klarer å sove lengre om morgenen og ta igjen søvnen om de har lagt seg seint, men det er bare de færreste, sier Karin Naphaug.Hun er spesialsykepleier for barn og helsesøster, og driver Sovekarin AS hvor hun hjelper småbarnsfamilier med å få de minste til å sove.- Hvis små barn av en eller annen grunn skal være med på et arrangement slik at det blir seint, må foreldrene forberede seg på å få en slitsom dag etterpå. Da er det viktig å sørge for at barnet får mer søvn og hvile på dagtid så barnet får hentet seg inn, sier Naphaug. Hun forteller at barn i fire til seksårsalderen klarer å være oppe lengre. Dessuten trenger de mindre søvn om sommeren siden det er mye lysere. Det samme gjelder skolebarn.- Det viktigste er at barna ikke fortsetter å legge seg seinere over tid, men at de får hentet seg inn mellom slagene slik at det ikke får forskyve døgnrytmen. De siste dagene før barnehage- eller skolestart, er lurt å bruke til å komme i vanlig rytme igjen, sier Naphaug, og legger til:- Ferieregler er ferieregler, men husk at barn har det best når de får nok søvn og hvile!Hun påpeker også at det er viktig å huske blendingsgardiner og gjerne en vifte for å få det mørkt og kjølig. - De aller fleste sover bedre da. Sørg også for at barna får nok drikke på dagtid når det er varmt, sier Naphaug.

Klamt og varmt

- Antall timer søvn man trenger for å bli uthvilt varierer fra person til person. De fleste sover mellom seks og ni timer, med et snitt på cirka sju timer.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn