Slik får du fart på snømåkingen

Dette trikset gir snøfreseren konkurranse.

Det kan være fristende å sjekke ut en snøfreser når snøen laver ned, men gjør du det riktig kan du komme langt med en skikkelig snøskuffe og god teknikk.

Det er ganske enkelt, bruker du kroppen riktig blir du også mer effektiv.

Feil måking gir ryggsmerter Mange måker feil ved at de blant annet får for stor belastning på nedre del av ryggen.

- Står du i ro med beina og bøyer ryggen mens du spar, konsentrerer du belastningen om de nederste ryggvirvlene i overgangen mellom bekken og rygg, forklarer Niels Gunnar Juel, overlege på avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering ved Ullevål Sykehus.

PENDEL: La spaden svinge frem og tilbake som en pendel. Ta litt snø av gangen slik at du ikke stopper opp. Finn en jevn rytme, bruk beina og roter hele kroppen. Foto: Øivind Lie
PENDEL: La spaden svinge frem og tilbake som en pendel. Ta litt snø av gangen slik at du ikke stopper opp. Finn en jevn rytme, bruk beina og roter hele kroppen. Foto: Øivind Lie Vis mer

- Har du i tillegg en spade med kort skaft, har du all tyngden foran deg. Da sliter du med en lang vektarm. Plusser du så på med noen vridninger er ikke et kink i ryggen langt unna, forteller legen.

Bruk en stropp Skal du måke effektivt med minst mulig belastning på kroppen har ryggspesialisten disse rådene:

Flytt tyngdepunktet så nær kroppen som mulig. Bruker du en spade med langt skaft, sørger du for å ha bakerste hånd så langt bak kroppen som mulig.

Fest en stropp eller et håndtak som vist på bildet. Da kan du være rettere i ryggen når du måker og bruke beina mer. Det reduserer belastningen på ryggen betydelig.

STROPP: Knytt stroppen helt inntil bladet på skuffa. Juster lengden slik at du ikke bøyer ryggen mens du skuffer. Foto: Øivind Lie
STROPP: Knytt stroppen helt inntil bladet på skuffa. Juster lengden slik at du ikke bøyer ryggen mens du skuffer. Foto: Øivind Lie Vis mer

Et håndtak gir best stabilitet. Bruker du stropp blir skuffa mer ustabil. Da hjelper det med et skikkelig grep bak på skuffa. Det er også en fordel om bladet ikke er for bredt.

Beveg deg som en pendel Det andre gode rådet er å engasjere så mange av de store muskelgruppene som mulig.

Det gjør du ved å tilstrebe en pendelbevegelse lik den du har når du slår med ljå.

Da roterer du med hele kroppen, fra side til side. Det gjør at du fordeler belastningen på de store muskelgruppene i beina og kroppen.

EKSTRA SKAFT: Du kan kjøpe et skaft som du monterer på skuffa. Det gir bedre stabilitet enn stroppen. Foto: Øivind Lie
EKSTRA SKAFT: Du kan kjøpe et skaft som du monterer på skuffa. Det gir bedre stabilitet enn stroppen. Foto: Øivind Lie Vis mer

Bruker du den før nevnte stroppen eller håndtaket, blir pendelbevegelsen enklere å få til, og du flytter tyngdepunktet nærmere kroppen.

Les også:
Multiverktøy for gårdsplassen
Test av snøskuffer
Dette gjør snømåkingen enklere
Slik kutter du kalorier

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.