Slik får du fart på snømåkingen

Dette trikset gir snøfreseren konkurranse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det kan være fristende å sjekke ut en snøfreser når snøen laver ned, men gjør du det riktig kan du komme langt med en skikkelig snøskuffe og god teknikk.

Det er ganske enkelt, bruker du kroppen riktig blir du også mer effektiv.

Feil måking gir ryggsmerter Mange måker feil ved at de blant annet får for stor belastning på nedre del av ryggen.

- Står du i ro med beina og bøyer ryggen mens du spar, konsentrerer du belastningen om de nederste ryggvirvlene i overgangen mellom bekken og rygg, forklarer Niels Gunnar Juel, overlege på avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering ved Ullevål Sykehus.

- Har du i tillegg en spade med kort skaft, har du all tyngden foran deg. Da sliter du med en lang vektarm. Plusser du så på med noen vridninger er ikke et kink i ryggen langt unna, forteller legen.

Bruk en stropp Skal du måke effektivt med minst mulig belastning på kroppen har ryggspesialisten disse rådene:

Flytt tyngdepunktet så nær kroppen som mulig. Bruker du en spade med langt skaft, sørger du for å ha bakerste hånd så langt bak kroppen som mulig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer