Slik får du i deg nok vitaminer

Det er både viktigere og enklere enn du tror, å få nok grønnsaker og vitaminer i kosten.

VITAMINER: Husk grønnsaker på brødskiva. Det kan redde kostholdet ditt. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
VITAMINER: Husk grønnsaker på brødskiva. Det kan redde kostholdet ditt. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

For mye bearbeidet mat som er rik på fett og sukker og som har for lite av det vi trenger, er nok typisk for kostholdet til mange nordmenn i dag.

- Ikke bare fordi vi velger det søte og fete fremfor det grønne og sunne, men også fordi dagens matvarer ikke alltid inneholder like mange næringsstoffer som før i tiden, sier Dr. Fedon Alexander Lindberg.

Haakon E. Meyer, lege i Folkehelseinstituttet og leder av Nasjonalt råd for ernæring, sier vitamin D, som kommer gjennom uvb-strålene fra sola, er det eneste vitaminet vi kan få i oss uten å måtte spise eller drikke.

- I sommerhalvåret får de aller fleste av oss nok vitamin D ved å være normalt mye ute i sola. Om vinteren er ikke sola kraftig nok til å lage vitamin D, så da bør man få det i seg på andre måter, sier Meyer.

Han anbefaler å spise feit fisk, som for eksempel laks, ørret og makrell i tomat.

- Tran om vinteren kan også være et alternativ. Enkelte matvarer, som ekstra lett melk, er beriket med vitamin D, sier han.

Meyer mener at nordmenn spiser for lite frukt og grønnsaker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer