TRENER MYE LANGKJØRING: Motbakkeløper Geir Steig legger inn mange lavintensitetsøkter i treningen sin. Foto: Kristin Roset
TRENER MYE LANGKJØRING: Motbakkeløper Geir Steig legger inn mange lavintensitetsøkter i treningen sin. Foto: Kristin RosetVis mer

Slik får du maks ut av langkjøring

Poenget med langkjøring er at du jobber på en belastning der du kan holde på lenge og gjennomføre mange økter.

Lavintensitetstrening eller langkjøring er en treningsmetode som krever en viss varighet, det kan være fra ca. 30 minutter til flere timer. Intensiteten på langkjøringstempo skal være forholdsvis lett, og pratetempo er anbefalt, det vil si et tempo hvor man fortsatt kan holde en samtale.

Et slikt tempo tilsier en arbeidspuls på 70 % til 80 % av den maksimale hjertefrekvensen.

Øke evnen til å være i aktivitet lengre

- Det er stor forskjell på en mosjonist og en idrettsutøver. Sistnevnte vil trene på relativ høy hastighet, gjennomføre treningen med god teknikk og bruke mye oksygen selv under langkjøring, men likevel føle at det går rolig og ha en lav puls. Derfor er slik trening spesielt effektiv hos godt trente utøvere, som gjennomfører rundt 80 % av treningen som rolig langkjøring, sier Øyvind Sandbakk, professor ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap på NTNU, og daglig leder ved Senter for Toppidrettsforsking.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn