Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Slik får du maks ut av skiøkta

Intervalltrening i skiløypa.

VARIASJON ER VIKTIG: - <thinspace>Selvfølgelig er variasjon viktig, så gjennomfør gjerne hardøkta annenhver gang i motbakke og lett terreng, anbefaler langløper Torgeir Skare Thygesen. Foto: Kristin Roset </thinspace>
VARIASJON ER VIKTIG: - Selvfølgelig er variasjon viktig, så gjennomfør gjerne hardøkta annenhver gang i motbakke og lett terreng, anbefaler langløper Torgeir Skare Thygesen. Foto: Kristin Roset Vis mer

Vi møter langløper Torgeir Skare Thygesen på Birkebeiner Skistadion. Han har nettopp avsluttet en lengre treningsøkt, og ser fram mot neste renn i Visma Ski Classics serien, Jizerska Padesatka. Thygesen er for tiden sin egen trener, men etter flere år som skiløper på heltid vet han hva som trengs for å øke kapasiteten. Intervall er en stor del av treningsinnholdet.

- Er du nybegynner når det kommer til intervall på ski er det viktig med progresjon i starten, begynn gjerne med en intervalløkt per uke de første ukene. Etter tre–fire uker kan du øke til to ganger per uke, forteller Thygesen som opprinnelig er fra Odda i Hardanger.

Han foreslår 4x4 minutter med to minutters pause som en fin økt å starte med. Hold igjen på de første dragene, så du orker å gjennomføre hele økta med kvalitet. Tenk at du skal holde samme farten på det siste draget, som det første.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?