VARIASJON ER VIKTIG: - <thinspace>Selvfølgelig er variasjon viktig, så gjennomfør gjerne hardøkta annenhver gang i motbakke og lett terreng, anbefaler langløper Torgeir Skare Thygesen. Foto: Kristin Roset </thinspace>
VARIASJON ER VIKTIG: - Selvfølgelig er variasjon viktig, så gjennomfør gjerne hardøkta annenhver gang i motbakke og lett terreng, anbefaler langløper Torgeir Skare Thygesen. Foto: Kristin Roset Vis mer

Slik får du maks ut av skiøkta

Intervalltrening i skiløypa.

Vi møter langløper Torgeir Skare Thygesen på Birkebeiner Skistadion. Han har nettopp avsluttet en lengre treningsøkt, og ser fram mot neste renn i Visma Ski Classics serien, Jizerska Padesatka. Thygesen er for tiden sin egen trener, men etter flere år som skiløper på heltid vet han hva som trengs for å øke kapasiteten. Intervall er en stor del av treningsinnholdet.

PROGRESJON: Er du nybegynner når det kommer til intervall på ski er det viktig med progresjon i starten, sier langløper Torgeir Skage Thygesen. Foto: Kristin Roset Vis mer

- Er du nybegynner når det kommer til intervall på ski er det viktig med progresjon i starten, begynn gjerne med en intervalløkt per uke de første ukene. Etter tre–fire uker kan du øke til to ganger per uke, forteller Thygesen som opprinnelig er fra Odda i Hardanger.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn