Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Slik får du mobbefri skole

Elevsamtaler med læreren hver 14.dag vil få slutt på mobbingen, ifølge ekspert.

ANTIMOBBING: Anders Heggenes Lauvstad (15) og Sara Løkken (15) passer på og sørger for at de ferske 8.klassingene Vetle Dahl (13) og Hannah Mortensen (13) på Kjenn ungdomsskole på Lørenskog får en lettere overgang til ungdomsskolelivet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
ANTIMOBBING: Anders Heggenes Lauvstad (15) og Sara Løkken (15) passer på og sørger for at de ferske 8.klassingene Vetle Dahl (13) og Hannah Mortensen (13) på Kjenn ungdomsskole på Lørenskog får en lettere overgang til ungdomsskolelivet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

(Dagbladet): - Mens lærere som regel, og etter beste evne, griper fatt i mobbing som blir oppdaget, forblir mye uoppdaget. For å få bukt med mobbing er det helt avgjørende å ha innsikt i skjult negativ atferd og i hvordan elever har det, sier Paul Viktor Wiker.

Han har vært engasjert i kampen mot mobbing i skoleverket i mange år og reiser fra skole til skole i hele Sør-Norge for å kurse lærere i hvordan de skal ta grep for å stanse mobbing blant elevene.

Godt innblikk Lærerne kan lettere avdekke mobbetilfeller dersom de regelmessig snakker med elevene sine på tomannshånd, mener han.

- Elevsamtalene vil gi et godt innblikk i hva det er som foregår, hvem som gjør hva, hvor det skjer og hvem som er utsatt. Og når elevene vet at de voksne vil få vite hva de driver med, vil mye opphøre eller aldri finne sted, sier han.

Ifølge tall fra Senter for atferdsforskning utsettes minst 40 000 elever regelmessig for mobbing i skolen.

Tryggere skolehverdag Kjenn ungdomsskole i Lørenskog har tro på at gode relasjoner mellom elevene kan bidra til å redusere mobbing.

Skolen har innført programmet MOT, og ett av tiltakene er å la utvalgte ungdommer ved skolen fungere som positive og tydelige forbilder overfor yngre elever.

- Vi mener dette er et svært viktig perspektiv i forebygging av mobbing, sier kommunikasjonssjef Bård Flaarønning i organisasjonen MOT.

Opplegget starter allerede når elevene går i 7. klasse. 7.-klassingene blir oppsøkt av MOT-elevene på barneskolen, før de besøker til den nye skolen før skolestart.

- Når 8.-klassingene møter opp til første skoledag, kjenner de allerede noen av de eldre elevene. Det gjør at overgangen fra barneskolen virker litt tryggere, tror rektor Bente Borrebæk.

Hun er overbevist om at tiltaket bidrar til å redusere mobbing.

- For de yngste har det stor betydning at de har noen eldre elever — ikke bare oss voksne — å søke støtte og trygghet hos.

For 13-åringene Vetle Dahl og Hannah Mortensen føles det trygt å bli «passet på» av eldre elever på ungdomsskolen.

- Ungdomsskolen er så mye større enn vi er vant til. Vi var ikke så mange elever som kom hit fra vår barneskole, men det føles ikke så skummelt når vi kjenner noen av de eldre elevene, mener de to 8.-klassingene.

- Mobbefritt I en hektisk skolehverdag er det stort spillerom for mobbing, ifølge Wiker.

- Med mindre skolen har etablert gode rutiner og strategier for å få tilstrekkelig innsikt i alt av mobbing på skolen, har ikke lærerne sjans til å være i forkant av elevene.

Elevsamtalene bør foregå under fire øyne hver 14. dag, mener Wiker.

- Det trenger ikke ta mange minuttene. Elever prater gjerne åpent med voksne i skolen som de har tillit til når det ikke blir synlig for andre. Korte samtaler vil gi læreren et godt bilde av situasjonen i klassen og hvilke elever som eventuelt er i en utsatt situasjon, sier han.

Flere undersøkelser har vist at lærerne føler de har altfor lite tid til personlig oppfølging av hver elev.

- Elever som har gjort noe galt, får det meste av elevsamtaletida - og samtalene kan lett bli rene korreksjonssamtaler. Med vekt på relasjonsbygging og aktiv kartlegging kommer voksne i skolen i forkant av uønsket atferd, og i posisjon mot alle - også mobberne. Med systematisk arbeid kan alle skoler lykkes i arbeidet mot mobbing, hevder Paul Viktor Wiker.

KURSER LÆRERNE: Paul Viktor Wiker i God Skole kurser lærere i hvordan de skal ta grep for å bli kvitt mobbing.
Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
KURSER LÆRERNE: Paul Viktor Wiker i God Skole kurser lærere i hvordan de skal ta grep for å bli kvitt mobbing. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet Vis mer

- Mobbing kan avdekkes, stoppes og forebygges. Det er ingen heksekunst, dersom man har kunnskapen og forholdene ligger til rette. Det er fullt mulig å gjøre en hvilken som helst elevgruppe tilnærmet mobbefri, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media