IKKE LANG UT: Løpsteknikk er avgjørende når du skal bli bedre på å løpe nedover. Foto: NTB Scanpix
IKKE LANG UT: Løpsteknikk er avgjørende når du skal bli bedre på å løpe nedover. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik får du opp farta i nedoverbakkene

Fullt mulig å utfordre redselen og bli raskere.

Mange vegrer seg for nedoverbakkene. Det kan være i redsel for skader, eller at en ikke føler seg trygg med den ekstra høye farten som nedoverbakkene gir.

Denne redselen er derimot fullt mulig å utfordre, og skal du delta i for eksempel Birkebeinerløpet eller har fått en etappe i Holmenkollstafetten som krever nedoverløping har du egentlig ikke noe valg hvis du ønsker en god opplevelse.

SKRIBENTEN: Kristin Roset er journalist, blogger, forfatter og tidligere landslagsløper på mellomdistanse. Foto: Privat Vis mer Øv deg i nedover - Før jeg satte etapperekord på en av de lengste etappene i Holmenkollstafetten øvde jeg på nedoverbakkeløping. Dette ble gjennomført ved å løpe noen drag på mellom 80 og 100 meter i god fart under eller etter en rolig langtur. Det gjorde meg tryggere når stafettdagen kom og jeg løp raskere enn noen andre, sier Marius Vedvik til Dagbladet.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn