PRAKTISKE: Hvem trenger takstativ? Med setene felt ned har Dan Roger Vestli (28) ingen problemer med å få slalåmskiene og annet utstyr inn i bagasjerommet på Hyundai i40. 
Foto: TERJE BJØRNSEN
PRAKTISKE: Hvem trenger takstativ? Med setene felt ned har Dan Roger Vestli (28) ingen problemer med å få slalåmskiene og annet utstyr inn i bagasjerommet på Hyundai i40. Foto: TERJE BJØRNSENVis mer

Slik får du råd til familiebilen du drømmer om

God plass og masse utstyr uten at det koster skjorta.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

En stor familiebil trenger ikke være forferdelig dyr. Det kan du takke en ny generasjon små dieselmotorer for.

KJØREMESTEREN: Testvinneren Ford Mondeo har masse plass, føles trygg og er fin-fin bil å kjøre.
KJØREMESTEREN: Testvinneren Ford Mondeo har masse plass, føles trygg og er fin-fin bil å kjøre. Vis mer

De fire stasjonsvognene i denne testen, Ford Mondeo, Hyundai i40, Peugeot 508 SW og VW Passat, har alle 1,6- eller 1,7-liters motor. Prisen for alle tre starter i området 280 000 til 300 000 kroner.

- For få år siden ville vi neppe trodd at en så liten motor kunne være nok i nesten fem meter lange biler på over halvannet tonn, sier fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear.

Mye bil for pengene Testresultatene viser imidlertid at motorene er omtrent like sterke som større, dyrere og tørstere motorer var for bare fire-fem år siden.

BESTSELGEREN: VW Passat ble fjorårets mest solgte familiebil.
BESTSELGEREN: VW Passat ble fjorårets mest solgte familiebil. Vis mer

Bare bilen med den svakeste motoren, VW Passat med 105 hk, tipper over grensa til kjedelig svak når bil med last møter motbakker.

Vinneren av denne testen er Ford Mondeo, som slår nummer to, den tvers igjennom velbygde Passat, nettopp fordi Mondeo-motoren er klart sterkere. Mondeo er dessuten testens rommeligste bil.

IKKE LIKE FRANSK: Peugeot 508 virker på mange områder mer tysk enn fransk. Den er langt stivere enn vi er vant med fra franskmennene.
IKKE LIKE FRANSK: Peugeot 508 virker på mange områder mer tysk enn fransk. Den er langt stivere enn vi er vant med fra franskmennene. Vis mer

Både Peugeot 508 SW og Hyundai i40 gir deg svært mye bil for pengene, og særlig i40 imponerer med masse luksusutstyr uten at prisen tar av.

Begge er imidlertid mer ujevne enn Mondeo og Passat, for eksempel er det tydelig komfortforskjell på ruglete vintervei.

Mindre motor, mer utstyr - En klar trend er at de fleste bilmerkene leverer store stasjonsvogner med stadig mindre motorer. I dag er det 1,6-liters diesel som gjelder, og trenden vil fortsette.

NYKOMMEREN: Noen svakheter til tross, vi tror Hyundai i40 kommer til å markere seg godt på salgsstatistikken.
NYKOMMEREN: Noen svakheter til tross, vi tror Hyundai i40 kommer til å markere seg godt på salgsstatistikken. Vis mer

Blir små bensinturbomotorer sterke og billige nok, kan de få et oppsving, sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup.

Bensinturbomotorene Hovde nevner, er på full fart inn på markedet. For eksempel plasserer Volkswagen og Opel 1,4-litere i temmelig store biler, mens Ford kommer med en énliters bensinturbo i Focus. Som stasjonsvogn er Focus stor nok for mange kjernefamilier.

Samtidig ser Hovde en annen trend.

- Folk bruker pengene de sparer på liten motor, til å kjøpe mer utstyr, som navigasjon og elektrisk setejustering. Ola nordmann vil ha igjen mest mulig for pengene, og det føler han at han får med liten motor og mye utstyr.

Test av fire favoritter
TESTVINNEREN
Ford Mondeo 1,6 TDCI stv.
• 115 hk/270 Nm, pris fra 302 600 kroner
Ford Mondeo har mest storbilfølelse og mest plass totalt sett. 1,6-literen er tilstrekkelig sterk.
Pluss: Kjøreegenskaper, plass, komfort
Minus: Føles av og til tung og stor

VW Passat 1,6 TDI BMT Business stv.
• 105 hk/250 Nm, pris fra 304 900 kroner
VW Passat har den minste motoren, og det merkes. Solid og konservativ, mye bil for pengene i testet versjon.
Pluss: Trygge kjøreegenskaper, lettkjørt tross svak motor, smidig understell
Minus: Den tregeste bilen i feltet, for høy utveksling i høye gir

Peugeot 508 SW 1,6 HDi
• 112 hk/254 Nm, pris fra 286 900 kroner
Peugeot 508 SW er upåklagelig på god vei, men stump og stiv på ujevnt underlag. Middels plassforhold.
Pluss: Elegant design, kvalitetsfølelse i kupeen, lavt forbruk, relativt rimelige utstyrspakker
Minus: Fjæringskomfort på dårlig vei, kortere bagasjerom enn de andre, vag styrefølelse

Hyundai i40 1,7 CRDi stv.
• 115 hk, 260 Nm, pris fra 275 950 kroner
Hyundai i40 har mest utstyr for pengene, er raskest og ser best ut. Føles ikke like forseggjort som de andre.
Pluss: Livlige kjøreegenskaper, mye utstyr, design, beinplass i baksete
Minus: Støy og svak fjæringskomfort på dårlig vei, takhøyde (med glasstak), litt grov motorlyd

Her er fem gode alternativer
Toyota Avensis 2,0 D-4D stv.
• Pris fra 313 700 kroner
Har fått en midtlivsoppussing som har gjort den enda bedre. Suverent kvalitetsry, trangere bagasjerom enn enkelte konkurrenter.

Skoda Superb 1,6 TDI stv.
• 105 hk, pris fra 309 700 kroner
Superfrakteren - det du ikke får plass til her, det trenger du ikke. Enorm beinplass i baksetet. Litt lat med 1,6 TDI-motor.

Opel Insignia 2,0 CTDI
• 110 hk, pris fra 309 900 kroner
Svært gode kjøreegenskaper og god kvalitetsfølelse, men mindre plass enn de største bilene i klassen.

Volvo V70 Drivé 1,6D
• 115 hk, pris fra 349 900 kroner
Den store Volvoen med den lille motoren er en norsk favoritt. Staut og ordentlig, men ikke rask.

Citroën C5 1,6 HD i stv.
• 110 hk, pris fra 303 000 kroner
Fin langturskomfort i elegant innpakning. Ingen storselger, men det er ikke bilens feil.