STØLE BEIN: Om du ikke trener opp leggene kan du få støle bein. Dette kan du unngå ved å følge Kristin Rosets råd. Foto: NTB Scanpix
STØLE BEIN: Om du ikke trener opp leggene kan du få støle bein. Dette kan du unngå ved å følge Kristin Rosets råd. Foto: NTB ScanpixVis mer

Treningsskolen:

Slik får du sterke legger til løpesesongen

Har du ikke løpt i vinter bør du starte opptreningen av leggmuskulaturen nå.

De blir støle og musklene kjennes klumpete og harde. Som regel går dette over etter bevegelse, og du tenker ikke mer over det før neste treningsøkt.

Utfordringen starter først når du fortsetter å løpe uten å ta hensyn. Da kan stølheten raskt gå over til andre smertetilstander, gjerne lenger nede mot akillessenen eller som beinhinnebetennelse.

Kristin Roset (37) Kristin Roset gir ukentlig sine beste treningstips til Dagbladets lesere.Hun er journalist, forfatter og har bakgrunn som mellomdistanseløper på friidrettslandslaget.- Du kan trene deg i form på vilje og stahet, men skal du holde formen ved like over lang tid er gleden over å trene det aller viktigste.

Dette unngår du ved å forberede løpebeina i god tid før løpesesongen er i gang.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn