BRUK UNGEN SOM VEKTER: Trim for deg, moro for unga. FOTO: Geir Dokken
BRUK UNGEN SOM VEKTER: Trim for deg, moro for unga. FOTO: Geir DokkenVis mer

Slik får småbarnsforeldre tid til å trene

Treningsekspertene Yngvar Andersen og Jill Jahrmann gir deg tipsene du trenger.

Har du noen gang hadde dårlig samvittighet fordi du sjelden får tid til å trene? Du er nok ikke alene.

En fersk undersøkelse blant 1000 småbarnsforeldre, utført av Foreldre & Barn, avslører at mer enn åtte av ti mener det er vanskelig å finne tid og overskudd til trening når man har små barn.

Menn flinkest? Fem av ti sier de trener mindre nå enn før de fikk barn, og like mange oppgir også at de er i dårligere form enn før. Fire av ti trener sjeldnere enn en gang i uka eller aldri.

Åtte av ti er enig i at det er lett å forfalle i småbarnsfasen hvis man ikke passer på, og nesten ni av ti tror livet som småbarnsforeldre går mye lettere hvis man er i god form.

Nesten halvparten tror menn er flinkere enn kvinner til å prioritere treningen, mens bare 15 prosent tror det motsatte... Resten svarte «vet ikke» eller «ingen forskjell».

Ikke ekspresslanking Sliter du med overflødige kilo, svak muskulatur eller dårlig kondis, er det bare å prioritere beinhardt, men ikke vær for tøff med deg selv om du er nybakt mor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekspresslanking etter fødselen kan være skadelig for både mor og barn.

For mye skryt Yngvar Andersen, treningseksperten kjent fra PULS på NRK, er blant dem som klarer å prioritere trening. Både han og kona har fortsatt å trene etter at datteren Karla (10 mnd. på bildet) kom til verden.

Han er imidlertid ikke spesielt imponert over småbarnspappaer som jobber lange dager, og trener 10-15 timer i uka for å gjøre det bra i konkurranser, og som skryter av det.

- Det er ikke tøft å ofre familien for sin egen utvikling. Skal du få det til, kan du ikke makse hele tiden. Å være en god pappa er den viktigste jobben jeg har. Det er irrasjonelt å tro at du er en super pappa hvis du aldri er til stede i barnas liv.

- Må være til stede Yngvar mener det er et tegn på at vi har det altfor godt her i landet når til og med småbarnsfedre drømmer om lange ekspedisjoner og å bestige høye fjell.

PLANLEGG: Når barna er på fotball- eller dansetrening, bør du selv bruke tida til å ta deg en løpetur, råder Jill Jahrmann. FOTO: Bjørn Inge Karlsen
PLANLEGG: Når barna er på fotball- eller dansetrening, bør du selv bruke tida til å ta deg en løpetur, råder Jill Jahrmann. FOTO: Bjørn Inge Karlsen Vis mer

- Det virker som om mange har mistet evnen til å stoppe opp og bare være til stede - selv når de står overfor det største mirakelet de noen gang kommer til å oppleve, sier Yngvar, som i tillegg til å tipse norske tv-tittere om trening, også er aktuell med boka Kom i form med Yngvar (supersprek på 7 uker).

Jogging er jobb. At Yngvar alltid er full av energi og overskudd, er ikke helt sant. Det hender at han ligger langflat på sofaen og spiser sjokolade. Han trenger ikke å jogge for å føle seg bra. Karlas tilstedeværelse er nok.

Men han jogger likevel. Selv i småbarnstiden har han tid til å spise sunt og trene de magiske tre timene i uka, gjerne med Karla sovende i vognen. At han ikke har lappen, gjør at han ofte tar beina fatt.

- Jeg jogger med Karla i vanlig vogn. Eneste fordel med joggevogn er at det går fortere. Treningseffekten er den samme med vanlig vogn.

Legg ned lista Selv synes han ikke det har vært vanskeligere å finne tid i hverdagen til trening etter at han ble pappa. Hele familien tar seg ofte en kort, felles treningsøkt på stuegulvet hjemme.

Yngvar tror mange småbarnsforeldre, og kanskje særlig mammaer som er mest hjemme med barna, legger lista for høyt.

- Det viktigste i begynnelsen er å komme seg ut på tur. Babyen skal jo sove uansett. Ser du en bakke, kan du ta litt ekstra lange og kraftfulle skritt. Mage- og styrkeøvelser kan du gjøre hjemme på stuegulvet når babyen er våken. Små babyer kan også brukes til vekter. Det synes mange babyer er moro. Gå i trapper, bær handleposer og bytt ut noen kafébesøk i barseltiden med trimturer.

Moro-trening er bonus I sin nyeste bok skal han få sofasliterne opp og i form på sju uker ved hjelp av enkle treningstips og kostholdsråd - bare de skriver under på at de vil følge dem.

- Det er ikke noe hokus-pokus. Men man må ikke tro at trening bare er lystbetont. Mye av treningen gjennomfører jeg bare fordi at jeg vet at det er godt for meg. Trening er som jobb: noe man bare må gjøre. Er det moro, er det bonus!

Les mer:
Bli kvitt skyldfølelsen
Slik blir dere supermamma og superpappa
Sextips til småbarnsforeldre
Knipene som redder underlivet

Saken ble opprinnelig skrevet av Foreldre & Barn for Klikk.no. Les her.

IKKE OVERDRIV: 15 treningstimer i uka og tøffe konkurranser bør ikke være målet til en vanlig småbarnspappa, mener Puls-Yngvar. FOTO: Geir Dokken
IKKE OVERDRIV: 15 treningstimer i uka og tøffe konkurranser bør ikke være målet til en vanlig småbarnspappa, mener Puls-Yngvar. FOTO: Geir Dokken Vis mer