Slik får du en aktiv slutt på året

Bli med på vinterlek og moro for å unngå nyttårspanikken, råder treningseksperter.

UTE I AKEBAKKEN: Therese F. Mathisen og Kine Borge-Skar demonstrerer hvor sliten man blir av å gå i oppoverbakke og dra kjelken for barna. —Vær i aktivitet nå så du ikke får helt angst når nyttårsaften kommer, råder de.
 Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
UTE I AKEBAKKEN: Therese F. Mathisen og Kine Borge-Skar demonstrerer hvor sliten man blir av å gå i oppoverbakke og dra kjelken for barna. —Vær i aktivitet nå så du ikke får helt angst når nyttårsaften kommer, råder de. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Romjula er for de fleste fylt med litt mer inntak enn vanlig, og ofte et høyere inntak av sukkerholdig og fet mat. En typisk juledag kan lett inneholde opp mot 3000 kalorier. Derfor trenger vi også å fylle på med mer aktivitet, sier Kine Borge-Skar, daglig leder i kvinnetrening.no.

Sammen med ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen gir hun gode tips til å komme seg opp av sofaen på årets siste dager, og fortsette aktiviteten på nyåret.

- Vi skal ikke ta fra folk gleden ved å spise god mat i jula. Forskjellen er at før i tida kom alt det beste på bordet til jul, men nå koser vi oss året rundt. Det blir konstant mer inntak av mat enn energi som går ut, sier Mathisen.

Snø gir effekt Selv om vinteren ofte gjør det vanskeligere å komme seg ut, er det flere treningsfordeler ved å bevege seg ute i snøen. Å gå tur i løssnø er et eksempel.

- Naturlig motstand i snøen gjør at treningseffekten øker. Det er også god trening for stabilisering av ankelleddet, sier Mathisen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.