UTE I AKEBAKKEN: Therese F. Mathisen og Kine Borge-Skar demonstrerer hvor sliten man blir av å gå i oppoverbakke og dra kjelken for barna. —Vær i aktivitet nå så du ikke får helt angst når nyttårsaften kommer, råder de.
 Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
UTE I AKEBAKKEN: Therese F. Mathisen og Kine Borge-Skar demonstrerer hvor sliten man blir av å gå i oppoverbakke og dra kjelken for barna. —Vær i aktivitet nå så du ikke får helt angst når nyttårsaften kommer, råder de. Foto: ERLING HÆGELAND/DagbladetVis mer

Slik får du en aktiv slutt på året

Bli med på vinterlek og moro for å unngå nyttårspanikken, råder treningseksperter.

- Romjula er for de fleste fylt med litt mer inntak enn vanlig, og ofte et høyere inntak av sukkerholdig og fet mat. En typisk juledag kan lett inneholde opp mot 3000 kalorier. Derfor trenger vi også å fylle på med mer aktivitet, sier Kine Borge-Skar, daglig leder i kvinnetrening.no.

Sammen med ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen gir hun gode tips til å komme seg opp av sofaen på årets siste dager, og fortsette aktiviteten på nyåret.

- Vi skal ikke ta fra folk gleden ved å spise god mat i jula. Forskjellen er at før i tida kom alt det beste på bordet til jul, men nå koser vi oss året rundt. Det blir konstant mer inntak av mat enn energi som går ut, sier Mathisen.

Snø gir effekt
Selv om vinteren ofte gjør det vanskeligere å komme seg ut, er det flere treningsfordeler ved å bevege seg ute i snøen. Å gå tur i løssnø er et eksempel.

- Naturlig motstand i snøen gjør at treningseffekten øker. Det er også god trening for stabilisering av ankelleddet, sier Mathisen.

I akebakken demonstrerer Mathisen og Borge-Skar hvordan en vanlig uteaktivitet kan bli god trening. Dytt barna oppover bakken, og løp ved siden av dem når de aker nedover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er god trening å løpe i nedoverbakke. Det er mer belastende fordi du jobber mot stor kraft når du løper i nedoverbakke, og må bremse hastigheten for hvert steg, sier Mathisen.

Ikke nyårsangst
De anbefaler at man tar en tur ut etter frokost på romjulsdagene, eller går en tur før eller en stund etter middag.

- Se på værmeldinga og forbered deg, og legg fram klær som passer til været. Slip skøytene eller smør skiene klare slik at det blir enklere å gå ut, sier Borge-Skar.

Ola Eriksrud, universitetslektor ved Norges Idrettshøgskole, sier at treningseffekten når det gjelder utviklingen av styrke og muskulatur er liten ved denne typen aktivitet.

- Men du får alle de andre positive effektene, som å være i bevegelse, frisk luft og muligheten til å ha det sosialt med familie og venner, sier han.

Intensitet og varighet
Innen trening er intensiteten og varigheten viktig, og det er utrolig viktig å ha det moro å nyte dette med å bevege seg, mener Eriksrud. Hans råd er derfor at dersom man ønsker en treningseffekt, så legg til litt på intensiteten og varighet på aktiviteten.

- Dersom du klarer dette vil du forbrenne mer av den ekstra juleribba. Ved en vedvarende aktivitet bør man opprettholde over 60 prosent av makspuls over litt tid. Da skal du kunne prate litt ved siden av, men kjenne godt at du holder på, sier han.

Et annet tips er å ta på seg truger og få en helt annen opplevelse av skogen enn ved en vanlig tur på stien.