FOR ALLE: – Passer for alle friske mennesker, men benyttes også på noen ulike pasientgrupper, sier Melina Meyer Magulas, idrettsfysiolog og langrennsløper. Foto: Barbra Sætha
FOR ALLE: – Passer for alle friske mennesker, men benyttes også på noen ulike pasientgrupper, sier Melina Meyer Magulas, idrettsfysiolog og langrennsløper. Foto: Barbra SæthaVis mer

Slik forbrenner du mer fett på mindre tid

- Treningen har også vist seg å være svært effektiv for mosjonister.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Timen «HIIT the Ground» er i gang på Elixia Lillehammer. Instruktør Karianne Mathiesen pusher deltakerne på 45/15 intervaller. De hopper, løper, og tar styrkeøvelser i en intens halvtime.

- Det er hardt, men uhyre effektivt, sier Mathiesen. Hun er til daglig lektor ved idrettsfag på Gausdal Videregående skole, men har jobbet som instruktør siden 1999. Det er først den siste tida hun har utøvd HIIT-trening i sal.

- Høy intensiv intervalltrening er overhode ikke noe nytt, men at treningsformen har blitt flyttet inn i salen er nytt for mange, –også meg, sier hun.

HIIT( Høy intensiv intervall trening) er definert som «nær maksimal» intensitet, som betyr 85-95% av maksimal hjertefrekvens. For å illustrere hvilke intensitetsområde dette er, kan det nevnes at maratonløpere ligger i området 85-90% av maksimal hjertefrekvens i mer enn to timer. Det samme området ligger også en fotballspiller i, under en kamp.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn