Slik fungerer de nye kroppsskannerne på flyplassen

Kan spare deg for mye mas i sikkerhetskontrollen.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dinside): I disse dager blir det testet ut fire ulike typer sikkerhetsskannere på Oslo lufthavn (OSL).

De vil kunne erstatte metalldetektorene som alle i dag sluses gjennom. Målet er å se hvordan slike skannere kan bidra til økt sikkerhet - og om det er en type kontroll som kan oppleves som mer behagelig for passasjerene.

- Med en sikkerhetsskanner som dette, slipper du å bli plukket ut til ekstra kontroll, og du kan beholde skoene på, sier Para Paranthaman, securityinspektør i Avinor til Dinside.

Les også: Skokontroll er det flypassasjerer misliker mest

Slipper full kroppssjekk Blir det utslag på deg etter en kroppsskanning, vil du fremdeles bli kontrollert.

SIKKERHETSSKANNERE: Avinor tester ut fire typer sikkerhetsskannere på Oslo Lufthavn. Alle koster fra 1,2 til 1,8 millioner kroner. Denne typen er som en boks du går inn i. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
RESULTAT: Slik er bildet etter skanning i boksen. Her skilles det også mellom foran og bak, og du blir skannet som mann eller kvinne. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
SNURR: Denne skanneren innebærer at du må snurre sakte rundt med armene ut til siden slik. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
RESULTAT: Skanneren som krever snurring er unisex, det skilles altså ikke mellom menn og kvinner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
HVA ER BEST? Alle sikkerhetsskannerne som testes ut er godkjent for bruk i EU. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO

Men da er det bare det området der skanneren ser at det kan være noe, som blir sjekket.

Dette i motsetning til slik det er i dag, hvor en indikasjon i metalldetektoren medfører en full manuell kroppssjekk.

- De tilbakemeldingene vi har fått så langt, er veldig positive. Jeg grudde meg da vi startet opp, men fra første dag har folk vært utrolig positive, sier Paranthaman.

Vi har testet ut de ulike kroppsskannerne på Oslo lufthavn. Her kan du se hvordan de virker. Hvilken ville du foretrekke å bruke? Stem i avstemningen nedenfor til høyre.

Eksplosiver oventil? I motsetning til en metalldetektor som bare skanner deg for metall, vil en sikkerhetsskanner av den typen som nå testes ut på OSL også kunne identifisere eventuelle uønskede objekter som ikke er av metall - for eksempel organiske uregelmessigheter.

Skannerne er satt opp etter bestemte kriterier for hvordan kroppen er bygget opp. Dersom skanneren oppdager at vedkommende som blir skannet ikke stemmer overens med de forhåndsprogrammerte algoritmene, vil alarmen gå.

Har sikkerhetskontrolløren ved skanneren for eksempel valgt kvinne, og det i stedet er en mann som sjekkes, vil det være visse naturlige uregelmessigheter i forhold til anatomien.

Skal du ut og reise med det første, kan du teste ut kroppsskannerne på Oslo lufthavn. De er samlet helt til venstre i avgangshallen.

Les også: Nektet kroppsskanning - fikk ikke fly

Millimeterbølger Det er som nevnt fire typer sikkerhetsskannere som er under uttesting. Ingen av dem er røntgen- eller nakenskannere, da dette ikke er lov å bruke innenfor EU/EØS.

Alle som testes ut på OSL, baserer seg på millimeterbølgeteknologi, som fungerer på nesten samme måte som radiobølger: Bølgene sendes ut, og når de treffer kroppen din, sendes de tilbake.

Bildet som kommer opp på skjermen, er av en generisk «pepperkakemann» - hvor det indikeres områder på kroppen hvor det eventuelt er utslag.

AVINOR: Det er Avinor som står bak testene. Hva de lander på i sin konklusjon, vil styre hva som gjøres på alle Avinors flyplasser. Para Paranthaman er sikkerhetsinspektør i Avinor, og testansvarlig for uttestingen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Bildene slettes straks du er ferdig klarert og får gå videre.

Les også: Ikke kast vannflaska før sikkerhetskontrollen

Fra 1. september Testprosjektet går til midten av mai. Ifølge Paranthaman skal de i løpet av første uka i juni komme med en anbefaling som skal framlegges for Avinors ledelse, som så vil ta en beslutning om hvilken, om noen, av kroppsskannerne, de vil gå for.

- Hvis de sier ja, kan vi få dem på norske flyplasser fra 1. september, sier Paranthaman.

Han understreker at det er mange ting som kan spille inn, for eksempel at EU og/eller Norge endrer trusselnivå.

Dette kan i prinsippet skje når som helst, og kan endre bestemmelser om valg av sikkerhetsutstyr.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.