TA BEINA FATT: – All gåing er bra, men treningseffekten er størst nå du presser deg slik at du blir andpusten eller kjenner at du blir sliten i beina, sier Jonny Hisdal, spesialist innen sirkulasjonsfysiologi på Oslo universitetssykehus. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
TA BEINA FATT: – All gåing er bra, men treningseffekten er størst nå du presser deg slik at du blir andpusten eller kjenner at du blir sliten i beina, sier Jonny Hisdal, spesialist innen sirkulasjonsfysiologi på Oslo universitetssykehus. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

TRENINGSSKOLEN

Slik går du deg i superform

En ny amerikanske studie viser at intervallgange gir stor effekt.

Å veksle mellom høyere og rolig gangtempo i 30 minutter, også kalt intervalltrening, er den beste måten å trene på. Dette mener Dr. Aaron Baggish på Harvard Medical School i USA. Han hevder at det ikke er gjort mange studier på det å gå intervaller.

Fem dager i uka GÅ-TIPS: Husk at pausene skal være kortere enn lengden på intervallene, gjerne halvparten av arbeidstiden. Pulsen skal ikke rekke å synke helt ned, før du begir deg ut på neste intervall.Varier intervallgåingen ved å gå raskere i motbakke, eller fra lysstolpe til lysstolpe langs veien. Kanskje har du en runde du kan gå flere ganger.Bruker du tredemølla stiller du den inn på minst 5% stigning.Parker bilen og bruk beina når det er mulig.Skaff deg gode sko.Velg mykt underlag som grus, gress, sti.Gå sammen med noen.

Intervall forbedrer utholdenhet, reduserer blodtrykket og hjelper mot vekttap. Å veksle på tempoet forbrenner også flere kalorier, og hjelper deg til å gå raskere. Vi bør gå fem dager i uka, men forsikre oss med fastlegen at det er tilrådelig, spesielt hvis vi har leddsmerter eller hjertesykdom.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn