Rakkestad, 20171811: Jonas Nakkim (21) bruker fallskjermhopping som terapi mot tinitus. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
Rakkestad, 20171811: Jonas Nakkim (21) bruker fallskjermhopping som terapi mot tinitus. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Slik glemmer Jonas (21) at han har tinnitus. Seks råd for å leve best med sykdommen

Har du allerede abonnement?   Logg inn

På utsiden av varmestua i Rakkestad fallskjermklubb står et lite fly. Piloten starter motoren. Snart skal 21 år gamle Jonas Nakken sette seg inn sammen med to andre hoppere. Idet flyet når 4000 høydemeter, skal han hoppe ut.

Verken på vei opp, eller høyt der oppe, hører han tinnitusen som ellers runger i ørene hans døgnet rundt.

- Jeg blir så fokusert på det jeg skal gjøre at jeg ikke hører pipelyden. Dessuten er lyden fra flyet så overdøvende, sier han.

Mestre hverdagen

Tinnitus (øresus) omtales som et stort folkehelseproblem. Rundt 750 000 nordmenn har symptomene i moderat eller plagsom form. For dem alle er lyden trolig ulik; fra knitring til susing, til høyfrekvente pip og raslelyder.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn