PÅ TAKET: En utrangert KLM-Fokker 100 har fløyet sine siste passasjerer og har endt sine dager som utstilling på taket på flyplassen Schiphol i Amsterdam. Foto: EIVIND PEDERSEN
PÅ TAKET: En utrangert KLM-Fokker 100 har fløyet sine siste passasjerer og har endt sine dager som utstilling på taket på flyplassen Schiphol i Amsterdam. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

Slik har KLM klart å erobre så mange norske flyplasser

Nå har de planer om en ny, norsk destinasjon.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Mens SAS og Norwegian flyr mange passasjerer til Gardermoen, flyr KLM direkte fra Amsterdam slik at nordmenn kommer seg rett hjem, helt uten ny innsjekk og sikkerhetskontroll.

Som Dagbladet skrev i går skremmer de omstendelige prosedyrene bort utenlandspassasjerer fra Gardermoen.

I stedet opplever utenlandske flyselskaper kjempesuksess med å fly direkte til norske flyplasser.

Nå har Air France/KLM 31 daglige flyvninger til sju norske flyplasser.

Det er mer enn dobbelt så stor trafikk som konkurrenten Lufthansa - og er en økning på fem avganger i forhold til rutetabellen for tre år siden.

Konkurrent KLMs langsiktige og bevisste satsing på det norske markedet er blitt en alvorlig konkurrent for SAS og Norwegian.

Lufthansa kuttet i fjor sitt lange samarbeid med SAS. Nå kuttes to av tre daglige flyvninger fra Bergen til Frankfurt.

KLM går motsatt vei. I fjor ble Ålesund introdusert som KLMs syvende norske destinasjon.

Det ble dundrende suksess.

På sju måneder reiste hele 56 000 passasjerer mellom Vigra og Schiphol, viser trafikktall som Dagbladet sitter på.

HØYT: En Embraer 190 fra KLM passerer månen under innflyvning til Kristiansand lufthavn, Kjevik. I år flyr 1,5 millioner med KLM til og fra Norge. Foto: EIVIND PEDERSEN
HØYT: En Embraer 190 fra KLM passerer månen under innflyvning til Kristiansand lufthavn, Kjevik. I år flyr 1,5 millioner med KLM til og fra Norge. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Haugesund kan bli neste flyplass som står for tur til å ta imot KLM.

Bekrefter Visekonsernsjef Pieter Elbers bekrefter overfor Dagbladet at selskapet kanskje kommer til flyplassen på Haugaland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Haugesund kan være interessant som en mulig ny destinasjon, bekrefter Elbers, som også er sjef for KLMs operasjonelle virksomhet.

Lufthavnsjef Tore Lillenes i Haugesund var uvitende om KLM-planene da Dagbladet kontaktet ham.

- Vi hører av og til noen rykter, men ikke mer, sier han.

- Jeg har absolutt stor tro på at KLM vil lykkes med en slik rute. Haugesund-distriktet har et særdeles aktivt næringsliv og stor offshorevirksomhet, i tillegg til fritidsmarkedet, sier Lillenes.

Mistet Oslo-trafikk - På 10 år har trafikken fordoblet seg fra Haugesund, og mye av trafikken er utenlandstrafikk.

Da Widerøe åpnet sin direkterute til København, kunne vi lese på statistikken at Oslo-trafikken gikk ned.

- Vi kunne tenke oss enda en operatør på utenlandstrafikken, sier Lillenes.

Tre milliarder Norgessjef i KLM, Daniel Eggenberger, er særdeles fornøyd med situasjonen.

- Vi er klart det største utenlandske flyselskapet som flyr på Norge. I år vil vi kanskje frakte over 1,5 millioner passasjerer til og fra norske flyplasser.

Det betyr mer enn 4100 passasjerer hver dag.

Omsetningen øker tilsvarende og i inneværende år vil vi passerer en viktig milepæl ved å selge billetter for over tre milliarder kroner på det norske markedet, sier Eggenberger.

Braathens-samarbeid KLMs suksess i Norge har skjedd over en lang periode.

GLISER: KLMs visekonsernsjef Pieter Elbers gleder seg over at selskapet iløpet av 10 år har fordoblet trafikken på norske flyplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN
GLISER: KLMs visekonsernsjef Pieter Elbers gleder seg over at selskapet iløpet av 10 år har fordoblet trafikken på norske flyplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

På 10 år er trafikken fordoblet.

I sin tid eide KLM 30 prosent av aksjene i Braathens SAFE. På slutten av 90-tallet fløy KLM på såkalt codeshare med Braathens.

Da SAS i 2002 hadde vunnet luftkrigen på norsk innenriks og kjøpte erkekonkurrenten, måtte KLM fly på egne vinger.

Trafikktall som Dagbladet har fått tilgang til, viser at KLM i 2003 hadde 746 000 passasjerer på norgesrutene. Samme år startet selskapet trondheimsruta.

Ålesund-suksess Allerede i 2006 steg passasjertallet til 1 035 000. Deretter fulgte en liten økning; i 2010 fløy 1 110 000 passasjerer med KLM.

Deretter tok trafikken virkelig av. I fjor valgte hele 1 422 000 passasjerer KLM.

I år passeres kanskje 1,5 millioner.

I 2013 fordelte trafikken seg slik på de norske flyplassene: Gardermoen: 415 000, Stavanger: 294 000, Bergen: 258 000, Trondheim: 164 000, Kristiansand: 125 000, Torp: 110 000 og Ålesund: 56 000.

Slo ut København Det begynner å bli en del år siden at Kastrup var den hub-en i utlandet som hadde flest nordmenn i transfer. I storhetstiden til SAS gikk svært mye av trafikken via København.

Nå er Schiphol i Amsterdam den flyplassen i utlandet som flest nordmenn bruker som hub.

Det siste tiåret har både SAS og Norwegian opprettet tallrike direkteruter fra norske flyplasser.

Unngår Gardermoen Likevel er det KLM som har størst suksess som nettverksoperatør.

Ikke minst betyr det mye at de reisende kan fly direkte til ankomstflyplassene i Norge, uten å måtte gjennomgå tidkrevende og irriterende tollkontroll og ny innsjekk på Gardermoen.

Det siste tiåret har i tillegg både SAS og Norwegian opprettet tallrike direkteruter fra norske flyplasser.

Nøye planlagt Visekonsernsjef Pieter Elbers bekrefter at KLM har hatt en langsiktig plan for utviklingen i Norden.

- Norden og Storbritannia er to av KLMs viktigste markeder. For oss har det vært viktig å synliggjøre at vi fra Amsterdam har et rutenett som få konkurrenter kan matche.

Du kommer deg ikke fra Ålesund til Seuol via København, sier Elbers for å illustrere hva rutenettet betyr.

Air France/KLM har i dag flyruter til 220 destinasjoner i 111 land.

Nei til SAS Elbers avviser på det mest bestemte at Air France/KLM på noe tidspunkt har vært inne på tanken om å overta kriserammede SAS:

- Nei, SAS passer ikke for oss.

Vi gjør Norge og Norden på vår egen måte - og har gjort det ganske bra også, sier han og koster på seg et diskret lite smil.

Første rutefly KLM er stolt av sine norske prestasjoner. 1. juni 1939 landet det første ruteflyet på Oslo lufthavn, Fornebu - etter mellomlanding på Kjevik i Kristiansand.

- 75 år senere flyr vi på syv byer med 23 daglige avganger.

Utviklingen har vært formidabel, konstaterer Elbers.

NOE I LUFTEN: Både SAS og Norwegian har de siste årene fått en arg konkurrent i KLM, som nå vurderer å starte flyvninger til ytterligere en norsk lufthavn. Foto: EIVIND PEDERSEN
NOE I LUFTEN: Både SAS og Norwegian har de siste årene fått en arg konkurrent i KLM, som nå vurderer å starte flyvninger til ytterligere en norsk lufthavn. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer