SKADE: Oppskriften på å bli skadet er for mye, for intenst og for tidlig. Fysioterapeut Hans Noet har flere eksempler på hva man ikke bør gjøre. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
SKADE: Oppskriften på å bli skadet er for mye, for intenst og for tidlig. Fysioterapeut Hans Noet har flere eksempler på hva man ikke bør gjøre. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB ScanpixVis mer

Treningsskolen:

Slik holder du deg i form selv om du er skadet

Ikke la verden gå i grus selv om du er skadet. Det er mye du fremdeles kan gjøre.

Du er godt i gang med treningen, ja kanskje du kjenner deg i bedre form enn på lenge. Så skjer det; du kjenner smerter som hemmer deg under treningsøkten. Du frykter det verste.

- Uansett om du er idrettsutøver eller mosjonist er det irriterende å bli skadet, men en skade betyr ikke at du må kutte ut treningen.

- Det er fullt mulig å opprettholde formen med litt kreativitet og bevissthet, sier fysioterapeut og etablerer av Aktivklinikken i Lillehammer, Hans Noet.

Han har mange års erfaring med aktivitetsmedisin og idrettsfysioterapi.

SKREMT: Hans Noet sier han blir skremt av folk som bruker sko med gressknotter på kunstgress. Foto: Kristin Roset Vis mer Gi kroppen tid

- Skader kan til en viss grad forebygges ved å følge progresjonsprinsippet.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn