MATTE I NATUREN: Vinkler og størrelser, hvordan blader vokser og hvordan «det gylne snitt» går igjen i naturen er bare noen av måtene matematikken omgir oss på. Lærer Håvard Tjora mener vi må ta utgangspunkt i det for å gjøre barn nysgjerrige på faget.  Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
MATTE I NATUREN: Vinkler og størrelser, hvordan blader vokser og hvordan «det gylne snitt» går igjen i naturen er bare noen av måtene matematikken omgir oss på. Lærer Håvard Tjora mener vi må ta utgangspunkt i det for å gjøre barn nysgjerrige på faget. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Slik kan barna bli bedre i matte

Nøkkelen til å lære matte er å forstå «mattespråket» i verden rundt oss, mener lærer Håvard Tjora.

||| - Når barn sier at «matte er så kjedelig», kan jeg godt forstå hvorfor de sier det. Men det er jo ikke det! Barn er opptatt av å forstå mer, og å lære om matematikk åpner opp verden, sier Håvard Tjora.

Læreren, som blant annet er kjent fra tv-serien Blanke Ark, mener matematikken må gjøres mer konkret og praktisk. Hans nye bok «Mattemagi» er basert på hvordan han har jobbet med akkurat det i skolen.

Bedre forståelse Ute i Frognerparken viser han hvordan en kongle er bygget opp ut fra Fibonaccis tallrekke, som dukker opp flere steder i naturen og kan forklare både oppbygningen av sneglehus og fjerne galakser. «Det gylne snitt» og gjentagende mønster som fraktaler er andre fenomener fra naturen han forklarer i boka.

MATEMATISK BLAD: - I teorien kan man finne det gylne snitt hvis man tegner et rektangel rundt et lønneblad, sier Håvard Tjora. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer

— Du lærer ofte en måte å løse regnestykkene på, men det er ikke nødvendigvis så veldig spennende. Du kan gjøre hundre brøk-oppgaver uten å forstå nytten av det. Vi må jobbe med å lære bort et språk for matematikk, som gjør at man forstår bakgrunnen for utregningen og ser sammenhengene, sier Tjora.

En bedre matematikkforståelse vil også gi bedre faglige resultater, mener Tjora. PISA-testene viser at norske skoleelever blir svakere i matematikk, og de ligger under OECD-gjennomsnittet i internasjonale undersøkelser.

Visuell matte En metode Tjora mener får flere elever interesserte, er å gjøre regnestykkene mer konkrete.

I klasserommet har han brukt prosjekter som bygging av et vannhjul som et praktisk utgangspunkt for å regne på bruk av materialer og konstruksjon.

— Jeg prøver å gjøre matematikk mest mulig visuelt. Pytagoras læresetning handler om å legge sammen summen av ulike kvadrater. Det blir mer logisk når du ser det med kvadrater av papp enn når du ser «x²». Det du gjør konkret, husker du også lenger enn et tilfeldig regnestykke, sier han.

Mangler det grunnleggende Tjora har møtt mange elever oppover i klassetrinnene som sliter med de grunnleggende regneferdighetene, som elevene i tv-serien Blanke Ark.

— Det er viktig at ting bygger på hverandre. I ungdomskolen finnes det elever som sliter med å forstå titallssystemet og hvorfor man regner pluss og minus ved å flytte tiere. Det er ikke alltid lett for skolen eller foreldrene å se det, sier han.