GIKK FORT: Seks måneder etter at Jarle Eid Bratholmen begynte å trene og la om kostholdet, var han medisinfri. -  Det er en livsstilsendring, sier han. Nå er han mer aktiv i hverdagen, og liker å gå tur med hunden. Foto: Tor Erik H. Mathiesen
GIKK FORT: Seks måneder etter at Jarle Eid Bratholmen begynte å trene og la om kostholdet, var han medisinfri. - Det er en livsstilsendring, sier han. Nå er han mer aktiv i hverdagen, og liker å gå tur med hunden. Foto: Tor Erik H. MathiesenVis mer

Slik kan du bli kvitt diabetes 2

Blodprøvene til Jarle Eid Bratholmen viser nå helt normale verdier - sju år etter han fikk diagnosen diabetes type 2.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Noen enkle livsstilsendringer var det som skulle til, å komme ut av dårlige rutiner, sier Jarle Eid Bratholmen (41). Etter at han tok grep for to år siden, har han ikke lenger symptomer på diabetes type 2. - Legen har friskmeldt meg, sier Bratholmen til Dagbladet.

I fem år hadde han hatt sykdommen, og var avhengig av tilførsel av insulin og diabetesmedisinen metformin, som skal lette opptaket av insulin. I tillegg gikk han på kolesterolsenkende midler.

- Alle medisiner har bivirkninger. De kolesterolsenkende gjorde at jeg kunne få kramper. Skulle jeg på ferie, måtte jeg pakke med alle medisinene. Alt det slipper jeg nå.

Diabetes type 2 • En kronisk sykdom forårsaket av forstyrrelser i reguleringen av sukkeromsetningen i kroppen. • Insulinet, som bryter ned glukose, virker dårligere - kalt insulinresistens. Eller det produseres for lite insulin.• De siste 30 åra har det vært en tredobling i antall pasienter med diabetes type 2.• Overvekt kombinert med lav fysisk aktivitet, er den klart viktigste årsak til type 2-diabetes.

Bestemte seg

7. januar 2014 bestemte han seg. Han begynte å trene og la om kostholdet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn