Slik kan du forhindre øyesykdom

Kosthold, trening og røyking påvirker øynene.

LAVERE RISIKO: En studie antyder lavere risiko for å ha AMD dersom du trener, spiser sunt og ikke røyker. Foto: SCANPIX
LAVERE RISIKO: En studie antyder lavere risiko for å ha AMD dersom du trener, spiser sunt og ikke røyker. Foto: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

AMD, kjent som forkalkning i netthinna, er vanligste årsak til sterk synshemming blant nordmenn. Nå viser en studie fra Archives of Ophthalmology at livsstilsendring kan redusere risikoen markant. De som ikke røyker, har et sunt kosthold og er fysisk aktive ser ut til å ha tre ganger redusert risiko for å ha AMD.

- Vi trenger ikke å være passive ofre for alderdommens slitasjer. Relativt små ting kan utgjøre forskjellen mellom å utvikle AMD eller ikke, sier Julie Mares fra University of Wisconsin og delforfatter av studien til Reuters.

Maja Gran Erke, lege og forsker ved øyeavdelingen på Universitetssykehuset Nord-Norge, forklarer at man lenge har antatt at kosthold er av betydning. Men røyking er eneste risikofaktor som med sikkerhet har vært koblet til AMD, i tillegg til alder.

- Dette bekrefter det vi lenge har antatt har vært av betydning. Det er vanskelig å isolere effekten av de ulike faktorene, men det viser effekten av en sunnhetspakke, sier Erke.

Forhindrer alvorlig sykdom Den amerikanske studien har kartlagt og rangert matvaner og treningsmengde blant 1313 kvinner. De med høyeste poengsum for kosthold spiste mindre fett og mer frukt, grønnsaker, melk, korn og kjøtt- eller kjøttalternativer enn de med få poeng. Blant førstnevnte gruppe hadde en av ti tidlig AMD. I sistnevnte gruppe var andelen en av fem. Trening ga samme type utslag. Blant dem som trente mest hadde en av ti AMD, mens andelen var en av fem blant dem som trente minst.

En kombinasjon av beste kosthold og trening, samt det å ikke røyke, er assosiert med tre ganger lavere risiko for AMD.

- Med redusert risiko for tidlig AMD har man også lavere risiko for endestadiet, som er assosiert med tap av skarpsynet, sier Erke.

Tap av skarpsyn gir problemer med å lese og gjenkjenne ansikter.

Mange rammet Erke er selv to år inn i et arbeid som ser på AMD, forekomst og risikofaktorer.

- Mellom fire og fem prosent av de mellom 65 og 87 år har endestadiet av AMD. I tillegg har 23 prosent tidlig AMD, som for mange går over i endestadiet, sier Erke.

Hun har sett på 3000 personer som deltok i den sjette Tromsøstudien.

Dette kobles til redusert risiko

Kosthold

Ved daglig inntak av 1500 kcal, hadde de med sunnest kosthold et inntak som var mest likt dette:

Korn tilsvarende en brødskive, 2,4 dl kornblanding og 1,2 dl pasta
Grønnsaker - 1,2 dl rå eller kokte grønnsaker og 2,4 dl rå bladgrønnsaker
Frukt — 1 stk
Melk — 2,4 dl og 3-4 skiver ost Kjøtt/kjøttalternativer — 28 g kjøtt, 1 egg og 0,6 dl linser De spiste under 0,7 gram salt per dag
Mettet fett sto for under 7 prosent av daglig energiinntak
Hardt fett (mettet- og transfett), alkohol og tilsatt sukker sto for under 20 prosent av daglig energiinntak.

Trening

Fysisk aktivitet innebefatter i studien alt fra hus- og hagearbeid til høyintensitetstrening. Alt teller, men gir ulik poengsum. Summen av intensitet, varighet og hyppighet av fysisk aktivitet ble vurdert.

— Selv ti timer med lett aktivitet som hus- og hagearbeid eller lett gange, eller åtte timer moderat aktivitet per uke er assosiert med redusert risiko for AMD, sier delforfatter Julie Mares fra University of Wisconsin.

Røyking

Å røyke mer enn sju pakker i året kobles til 45 prosent økt risiko for AMD
Kilde: Archives of Ophthalmology/Reuters

- Jeg ønsker blant annet å se på blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, kolesterol, betennelsesfaktorer, vitamin D og røyking for å finne hvilke faktorer som er hyppigere blant dem som har AMD, sier Erke.

Vitaminer hjelper Bettina Kinge, overlege ved Retinaklinikken Aleris, mener det aller viktigste er å forhindre at tidlig AMD går over til våt AMD. I Norge er det ca. 2200 nye tilfeller årlig av våt AMD.

- Tidligere studier har vist at en høy dose vitaminer og mineraler kan redusere risiko for å utvikle våt AMD. Men dette gjelder bare en undergruppe av de som allerede har tørr AMD, og ikke befolkningen generelt, sier Kinge.

- Hvis ikke man ønsker å ta vitamintilskudd, gir jeg råd om å spise grønnsaker med mye antioksidanter, som spinat, brokkoli, paprika eller andre grønnsaker med sterke farger. Jeg anbefaler også at man slutter å røyke, sier hun.

Bra for annen øyesykdom Kinge oppfordrer eldre, og de som har tidlig AMD, til å sjekke synet jevnlig.

- Det er viktig å få fatt i dem som er i faresonen, og gi medisiner så snart som mulig. Pasienter med tørr AMD bør sjekke synet regelmessig. Hvis rette linjer kroker seg, eller du får en tåkete flekk i synsfeltet, bør du gå til øyelege. Det er viktig å sjekke ett og ett øye av gangen, sier hun.

AMD (forkalkninger)

• Er vanligste årsak til sterk synshemning hos personer over 50 år, men den finnes også blant barn og unge.

• Deles inn i tørr og våt. Ti prosent av de med tørr AMD får etter hvert den mer alvorlige, våte.

• Hver tiende nordmann over 70 år har mistet lesesynet av AMD

Symptomer
Tørr AMD - dårlig skarpsyn og fargesyn. Det tar lengre tid før synet normaliseres etter sterk belysning. Kan gi tomme flekker i det sentrale synsfeltet.

Våt AMD - betyr i tillegg at rette linjer og kanter ser krokete eller bølgete ut.

Behandling
Tørr AMD - behandles ikke før det evt. går over i våt AMD

Våt AMD - behandles med medisin som settes inn i øyet med sprøyte. Stopper utviklingen og kan i noen tilfeller reversere skadene.

Risikofaktorer
Røyking
For høyt eller for lavt blodtrykk
Grå stær

Kilde: Norges Blindeforbund
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer